torsdag 13. mai 2010

Varsling av hindringer og spenn

Norsk Navigasjon heter et Trøndelagbasert firma som får presse i VG i dag. GPS står i fokus og betegnes som en forkortelse for Gjør Piloten Sikrere. Vel, det er en del å si om dette systemet som baserer seg på et amerikansk, militært satellittsystem. Mulighetene for å få gitt dette systemet såkalt adgang til markedet, er tvilsom. Selskapet Protura har blitt nektet slik adgang av Luftfartstilsynet (LT) av årsaker jeg synes er særdeles vanskelig å forstå. Norsk Navigasjons innspill er neppe bedre egnet for markedet enn Proturas OWS 360 som er transponderbasert. For det første må en ha garantier for at kartbasen og hinderbasen i systemet som til enhver tid benyttes, er oppdatert. Derav følger en NOTAM tjeneste. Systemet må inngå som et såkalt MEL item for helikopter- eller flytypen som benyttes. Jeg tror at systemet er et "nice to have" system som kan nyttiggjøres av General Aviation akkurat som GPS. Protura er historie, men jeg holder en knapp på transponderbaserte systemer allikevel. OCAS, det radarbaserte systemet, vil bli gått nærmere etter i sømmene etter Kåfjordulykken hvor et småfly fløy inn i en kabel som var innenfor dekningsområdet til OCAS.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.