torsdag 9. september 2010

Da jeg var 12 år.....

.... altså i 1957, var jeg i Arvika på Tempo. Der hadde de noe jeg ikke hadde sett før, nemlig et Revell byggesett av en B-36. Den fant veien hjem til Blommeholm hvor den hang som en dronning i taket inntil den fikk følge av en hel haug andre fly, de fleste fra 2. verdenskrig. Min venn Odin Leirvåg har naturligvis ikke hørt denne historien, men han sendte meg en link til en B-36 Peacemaker video som jeg synes du bør se med en del volum på: http://www.alexisparkinn.com/photogallery/Videos/2008-4-18-B-36-SAC-Video.wmv Som du ser så har flyet 10 motorer, seks stempel og 4 jet. Du ser Jimmy Stewart også, han var vel oberst på den tiden. Ja, du husker ham sikkert i rollen som Charles Lindbergh. Han fløy bombefly under krigen. Filmen er skutt på Carswell AFB ved Fort Worth, Texas. Maskinen starter opp 6, taxer ut, liner opp og starter jet`ene for så å ta av på Rwy 17 og svinger vestover med sine "six turning and four burning". Den måtte ha disse fire for i det hele tatt å komme i lufta. Du ser at maskinen ikke akkurat spretter i været..... Sjekk instrumentene og kontrollene til flight engineer! Legg også merke til at co-pilot kontrollerer jet motorene mens flight engineer kontrollerer stempelmotorene! Sjekk ut lyden av dette monsteret. Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.