torsdag 6. januar 2011

Søk og redning - Aftenposten sauser det til

Aftenposten har noen merkverdigheter; de hater Lockheed Martin, og nå legger de NH-90 til sitt bryst. Hatet av Joint Strike Fighter og C-130J Hercules har jeg skrevet om før flere ganger, men nå er det altså NH-90 som får merkverdig omtale i avisen den 3. januar.
Det fremkommer at Justisdepartementet vurderer å satse på NH-90 som erstatning for dagens utgamle Sea King. Det nevnes ikke med et eneste ord at NH-90 er en av fire kandidater. Maskinen sammenliknes med Lynx, Bell 412SP og Sea King. Vel, det skal ikke mye fantasi til for å si at NH-90 er bedre enn disse på mange vis, men det står ikke at en bør være liten av vekst for å jobbe i den. La meg si det med en gang; NH-90 er antakelig det nest dårligste alternativ, foran EC225, men etter S-92A og AW101. I den kofigurasjon jeg ser for meg, altså med det militære utstyret som er foreskrevet i NAWSARH innstillingen av 2005, så vil maskinen har begrenset rekkevidde i forhold til de to typene som er større. Jeg har absolutt ingen tro på at de scenariet jeg skriver om i bloggen den 18.10. vil kunne oppfylles med NH-90 uten etterfylling av brennstoff på Andøya. De to største kandidatene vil kunne greie dette fra Bodø eller Banak uten å tape verdifull tid ved brennstoffylling.
Det er flere ting ved denne saken som forundrer meg. Først og fremst tidsaspektet. Dernest kravene til maskinen som bærer preg av at Forsvaret er sterkt inne i denne sivile tjenesten. Nå er det Aftenposten som er nødt til å kjøre en artikkel om alle kandidatene dersom avisen skal være etterrettelig. Men det er den naturligvis ikke, ref. valg av redaksjonell linje overfor Lockheed Martin. Legg merke til at oberst Helge Lolland som er sitert i avisen, var med i det utvalget som i 2003 enstemmig sendte NH-90 (NSHP varianten) nord og ned som redningshelikopter. For 8 år siden ble det besluttet å sette valg av helikopter ut på anbud. Jeg vil heller ikke underslå det moment at Forsvaret bør være redde for at tjenesten siviliseres, ref NHO utredningen jeg har skrevet om tidligere. NH-90 vil ikke bli sivilt sertifisert slik at det vil bety at trusselen om sivilisering ikke vil være aktuelt i maskinens levetid. Les også innlegg på bloggen fra den 22.8., 26.9., 28.9., 20.10, 3., 12., 18, og 19.11., den 7. og 11.12.   Bildet viser en av kandidatene til nytt SAR helikopter. Foto: Sikorsky

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.