onsdag 13. april 2011

Hjelp, flyplassen synker!

Et helikopterdekk er per definisjon en flyplass, idette tilfelle i den Mexikanske delen av Mexicogulfen. Bildet er lånt fra ABC nyheter og viser boligplattformen Jupiter idet den synker. Over 700 arbeidere ble evakuert. Området har vært gjenstand for mange ulykker både med helikoptre og på andre installasjoner, bl.a. riggen Ixtoc som hadde en gasslekkasje som tok fyr. Sammen med dansken Lau Larsen så var vi de første utsendinger fra en internasjonal organisasjon, IFALPA, for å gjennomgå flysikkerheten i et spesielt område hvor det er høy helikopterfrekvens. Vi fløy bl.a. til riggen som ligger over brønnen Ixtoc hvor verdens største oljekatastrofe til da, 1979, inntraff. Denne riggen fungerte som en form for AFIS i området. Flygerne hadde ikke instrumentkvalifikasjoner. Da vi fløy inn i en sky spurte vi hvordan det kunne ha seg, de kunne nemlig holdt seg i VMC. Joda, det var greit å fly i skyer bare en holdt wings level. Lau og jeg kom med en rekke anbefalinger, bl.a. forslag til trafikkseparasjon basert på systmet i Nordsjøen. Bare et par måneder senere fløy to helikoptre i hverandre og 19 ble drept. Sjekker du bildet nærmere så ser du at den gule sirkelen på helidekket antakelig er offset med mer enn 0,1 "D" som er over maks tillatt, samt at H-en antakelig er feil orientert dersom de to mastene nær dekket er grunnen til offset`en. Jeg tar forbehold om nye regler i løpet av de siste 6 årene....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.