mandag 18. juli 2011

Fra Finansavisen i dag:

  • Latterlig om Boeing
Airbus sjefen Thomas Enders slår ihjel påstanden om at Norwegians Boeing 737 er like kostnadseffektive som nye Airbus A320neo
Under flymessen i Paris i slutten av juni ble det kjent at SAS bestiller 30 nye A320neo som er klare for levering fa 2015. Omtrent samtidig var Norwegian og Bjørn Kjos på plass i Paris og bestilte 15 nye Boeing 737 med levering etter 2016. Kjos ble sitert i Dagens Næringsliv på at operative kostnader (CAROC) på en 737 blir lavere i 2016 enn de for en A320neo.
That`s rediculous! utbryter Enders. Det er Boeings propaganda. Hvis det var sant, ville vi ikke hatt en suksess hvor mer enn 1000 fly er solgt av en ny modell i løpet av 6 måneder. Det er salgsrekord i flybransjen, sier Enders.
15% lavere.
SAS erstatter gamle MD80 og Boeing 737 fly.
Tror du SAS er i ferd med å bli mindre lojale mot Boeing og deres 737 modell?
Det nye neo flyet er et sterkt argument for alle flyselskaper, og reduserer kostnader og utslipp med inntil 30% sammenliknet med gamle 737 og MD80, svarer han.
Avstanden mot nye fly er nærmere 15%. Både SAS og andre store selskaper overprøver oss svært nøye, de stoler ikke bare på de tallene vi legger frem.
  • Intervju med analytiker Aleksander Nilsen i ABG Sundal Collier
Nilsen uttaler seg generelt om markedet og det han mener befinner seg i krystallkulen. Heri ligger uttalelser om Kongsberg Gruppen som er meget optimistiske og han sier videre:
Det er også knyttet stor spenning til kampflyet F-35 og missilprosjektet Joint Strike Missile. Dette kan totalt bety inntekter på 60 milliarder kroner over en periode på 30 år, men det er avhengig av om F-35og JSM blir en realitet, sier Nilsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.