onsdag 24. august 2011

Ubemannde fly og helikoptre

Det som fremkommer under taler for seg, og indikerer nok en gang at USA ser på ubemannede fly som uungåelig i luftrom hvor kommersielle flyvninger finner sted.  AOPA, aircraft Owners and Pilots` Assc. sier at det er et spørsmål om at slik integrering gjøres sikkert. En kommer hele tiden tilbake til see-and-avoid prinsippet. Hvordan skal UAV`er se andre fly og foreta unnvikelsesmanøver? Ikke noe problem dersom alle fly har transponder. Uansett så ble det i juni nedsatt en FAA lovgivingskommite som ser på problemområdet. "Alle" jobber med tilsvarende, nær sagt over hele verden. Det er lett å se hva en UAV kunne ha betydd for å få oversikt over situasjonen på Utøya. I slike situasjoner kan det opprettes et fareområde over øya forbeholdt UAV aktivitet.

Unmanned Aircraft Flying in U.S. Airspace ‘Inevitable’General aviation industry representatives accept the inevitability of unmanned aircraft systems (UAS) flying in civil airspace, though they urge a go-safely approach to introducing robotic aircraft. “[AOPA is] certainly an advocate of new aircraft entering the airspace system. It’s a matter of doing that safely. The introduction of UAS is inevitable; it's here,” Heidi Williams, AOPA’s senior director of airspace and modernization, told attendees last week at the Unmanned Systems North America conference in Washington, D.C. Currently, unmanned aircraft in the U.S. can operate only in restricted airspace or through certificates of authorization (CoA) issued by the FAA to public agencies. A company that seeks to operate a UAS must obtain a special airworthiness certificate-experimental category (SAC-EC). There are 285 active CoAs and 15 active SAC-ECs, according to the FAA. A proposed rulemaking governing the operation of small UAS—nominally 50 pounds or lighter—is also anticipated by December, with a final rule expected in mid-2013. In June, the FAA established an aviation rulemaking committee to consider allowing larger unmanned aircraft to fly in civil airspace.
Foto: AIS

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.