onsdag 26. oktober 2011

Williams Air Force Base

Jeg har fulgt utviklingen til flyplassen fra å være en rendyrket militær flyplass for Undergraduate Pilot Training, til, via Williams Gateway Airport, nå å hete Phoenix-Mesa Gateway Airport. Jeg var første nordmann på basen etter koreakrigen. Mitt besøk på basen i dag var som ventet, en flyplass som ikke var å kjenne igjen fra 1968 da jeg fikk wingen, og da jeg var der med en norsk Orion i 1972. Området er nå i hovedsak en del av Arizona State University, og en del som tilhører Mesa kommune og Chandler High School. Veisystemet og bebyggelsen var totalt endret slik at jeg ikke fant igjen området jeg bodde i. Flyplassterminalen var topp moderne og Allegiant Airs MD-80`ere sto parkert på utsiden. Selskapet har 80 fly. En sivil C-130 var der og noen gamle, men antakelig flybare, A4`er sto utenfor en hangar. En T-38 sto på pidestall og var eneste minnesmerke jeg så vedr. flyplassens tidligere liv fra 1941 til 1993. Nede i Chandler var den gamle F-86Dog`en  flyttet fra San Marcos Plaza til hjørnet av East Chandler Boulevard og North Delaware Street. Den har nå offisiell status som flyplassens minnesmerke. Egentlig en skam, for den så stygg ut, noe som muligens fremkommer av bildet over. Kommer du ned på San Marcos Plaza så vil du imidlertid kjenne deg igjen. Området forøvrig er totalt endret, ikke minst veisystemet med voldsom trafikk. Det går ikke busser eller kollektive transportmidler i byen, bare en monorail i sentrum. I forhold til Seattle og San Francisco som jeg har besøkt på denne turen, så er Phoenix i en skikkelig tilbakestående når det gjelder kollektivtransport.
Jeg besøkte et spennende flymuseum; Commemorative Air Force Arizona Wing Museum. Det ligger på Falcon Field, også det i Mesa, og jeg kommer tilbake til besøket om litt. En B-17 utrustet for krig i fullt flybar stand var en opplevelse! Nå pakker kona og jeg for å reise hjem i morgen. Vi har kjørt nær 2000 miles, ser jeg på speedometeret. En ufattelig tur!
I disse dager pakker norske flygere for å reise til reunion på Williams denne helgen. Mitt kull har aldri samlet seg til noe slikt. Foto: Per Gram

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.