tirsdag 31. mai 2011

Loss of Control - AF447

Denne artikkelen forteller om tap av kontroll og mangelfull trening. Kan ikke akkurat si at dette er noe nytt tema, men det foresvever meg at mulighetene for forvirring øker i takt med kompleksiteten av flyets systemer. Det som mangler er kontrollpanelknappen hvor det står; revert to the old version..... eller take me out of this mess. Eller enda bedre; Fly og Land. Sjekk: http://tinyurl.com/3ubqyta

Tøff kritikk av Air India

Det er ganske uvanlig å lese denne typen kritikk av et stort flyselskap, men her er den:  http://tinyurl.com/3jlbe82 Som du har skjønt så står det ikke så bra til med verken luftfartsmyndighetene eller dette statlige flyselskapet. Fly med Kingfisher eller IndiGo dersom du kan.

søndag 29. mai 2011

Virgin Galactic video

Denne er en drøy uke gammel, men først gjort kjent nå. Sjekk http://tinyurl.com/3g4l5to Bra glidefly, SpaceShip 2!

Brann i landingshjul etter landing

Dette skjedde i går da en Delta MD-88 landet på Atlanta Hartsfield-Jackson i går. Det var et boom, sier passasjerene, og røyk kom fra det ene hjulsettet. Vel, på bildet ser det ut som om det brenner. Akkurat i det bildet er tatt så faller tail cone av ser det ut til. Ingen skadd.

Cyber attack på Lockheed Martin

Selskapet melder om et massivt angrep på deres informasjonskanaler i natt. Dette er ingen uvanlig foreteelse, men styrken på angrepet sies å være uvanlig. Det er vanligvis Kina som får skylden for slikt, men LM peker ikke på noen spesiell kilde. Siste nummer av AW&ST tar for seg hacking og angrep på nettverk. Dette er omseggripende og hackerne ligger alltid et hestehode foran de som skal forsvare nettverket sitt. Husker du Willockutvalget? Utvalget vurderte trusler mot det sivile samfunn, og selv om bruk av nettverk på det tidspunkt var i sin spede barndom, så ønsket utvalget at det ble etablert en egen enhet, tror sogar at det var en direktorat, som skulle ta seg av dette. Nasjonal Sikkerhetsmyndighet, NSM, så dagens lys.

fredag 27. mai 2011

Norwegian tar over Icelandairs opsjon på 3 B787

Tidligere har det versert at totalantallet skal være 9, men det er feil, nå er det 5 som er det offisielle tallet etter at selskapet annonserte nå at de tar over tre fra Icelandairs opsjon.

AF 447 - preliminær rapport er ute nå

Det er voldsomt kjør på nettadressen; kommer ikke inn, men prøv du: http://www.bea.aero/en/enquetes/flight.af.447/info27may2011.en.php
Etter en tid kom jeg inn og leser en rapport som jeg rett og slett blir forbannet av. Jeg føler at teknikken tar overhånd og bestemmer seg for å drepe de som er ombord. Jeg setter også et spørsmålstegn ved flygernes trening i å takle slike upsets som på ulykkestidspunktet var kjent materie. Airbus har på forhånd tilkjennegjort at det ikke var noe teknisk galt med flyet. Kanskje de helst hadde sett at FDR/CVR ikke ble funnet. Vel, dette blir det mye bråk av.

torsdag 26. mai 2011

Forward Air Controller med egne UAV`er

Og ikke hvilke som helst fly: DARPA jobber med å gjøre bl.a. A-10 Warthog optionally manned. De hevder at ....unmanned aircraft will speed targeting and reduce errors. Da er det greit å være FAC og ha kommando over en egen våpenbærer. Hvorfor akkurat A-10? Jo, fordi mange airframes nå snart tar kvelden og da kan de godt gjøre det på oppdrag uten flyger.

Tornasdoskvadron blir ubemannet

Ja, ikke helt, men det ser ut til at denne berømte skvadronen som var oppsatt med Tornado GR4, nå skal operere Reaper ubemannde fly eller UAV som det kalles. Skvadronen flyttes fra RAF Marham til RAF Waddington og blir den eneste operatøren av  Reaper utenfor Creech AFB i Nevada. A sign of things to come....

Readiness Evaluation Check i Japan - B787

Boeing, sammen med launch customer ANA og japanske luftfartsmyndigheter, planlegger nå det første besøket av en B787 i Asia og Japan. Flyvningen starter fra USA den 4. juli. Sjekk video på http://tinyurl.com/3cylfoa Den første maskinen planlegges levert i august/september.

Lekkasjer fra den preliminære AF447 etterforskningen

Fra vanligvis seriøse AvWeb har jeg sakset følgende som ser ut til å underbygge tidlige spekulasjoner:

Problems with the Airbus A330's pitot tubes led to a series of automation failures, disconnects, warnings and alarms for Flight 447. The sources say that while the crew was working the series of problems, they appear to have missed other essential information.
Sjekk http://tinyurl.com/3qdnwyk

onsdag 25. mai 2011

Grimsvotn har stilnet av

Sjekk bildet tatt av Olafur Sigurjonsson/Reuters

Blueway med kontrakt verdt 1 milliard med Mærsk

Blueway har, som jeg har rapportert før, vunnet en stor kontrakt med Shell i Nigeria fra neste år. Nå har de landet en kontrakt for tre store helikoptre som skal fly fra Esbjerg til de danske olje- og gassfeltene vest i havet. Kontrakten skal flys med EC225, ref bildet. I følge daglig leder Jakob Bae, så skal selskapet kjempe om kontrakter i Norge også. Sjekk artikkel i Stavanger Aftenblad: http://tinyurl.com/3hqdtbj

Flyoperativt Forum 25 år

25 år
Forumet ble opprettet i 1986 med den første konferansen året etter. 25-års jubileet avholdes i dagene 16. - 18. april 2012 på Quality Airport Hotell ved Gardermoen. Sett av datoene! Denne bloggen vil holde deg oppdatert, og http://www.flyoperativtforum.no/naturligvis.

Asken og Ryanair som tar loven i egne hender


Fra The Daily Telegraph sakser jeg følgende fra en lengre artikkel:
Last night Philip Hammond, the Transport Secretary, rounded on Mr O’Leary.

“I do not think Michael O'Leary should take the law into his own hands and say I think it's safe to fly. It's not a responsible course of action,” he said.
“Neither I nor the CAA are going to be bullied by an airline operator.”
I går måtte myndighetene i Skottland stoppe Ryanairs flyvninger, noe som er særdeles oppsiktsvekkende.  Utover det så peker artikkelen på frustrasjon over at tre fly som skulle være tilgjengelig for å kunne vurdere asketettheten, ikke var tilgjengelig. De sies fra CAA at de bruker LIDAR for å sjekke tettheten. Vel, her er det fremdeles mye gjetting ute og går. Det burde på nåværende tidspunkt være unødvendig, med den teknologi som finnes, å basere sine operasjoner på prognoser. Sensorer er utviklet og har demonstrert at de fungerer, akkurat som en is-detektor. Ubemannede fly må benyttes i registreringsrollen når luftrommet allikevel er stengt for annen trafikk. Det synes altså som om det er et stykke igjen før en får det som vil oppleves som realistisk og så nær real time assessment av askekonsentrasjonen som mulig.
Sjekk artikkelen i Daily Telegraph her: http://tinyurl.com/3stsmgo Foto av O`Leary tatt i går.

tirsdag 24. mai 2011

Helikopter havarert nær kraftspenn

Et helikopter av typen Lama fra selskapet Nordlandsfly AS i Mosjøen, havarerte i formiddag nær et kraftspenn i Nordland. De to ombordværende er skadd og fløyet til sykehus i Mo i Rana. Havariet skjedde under arbeid ved kraftspennet, står det. Bildet fra arkivet til Nordlandsfly, viser antakelig maskinen som havarerte. Sjekk flere bilder og detaljer om ulykken på NRK Nordland: http://tinyurl.com/3mqk6nz

O`Leary utfordrer igjen - Nå askereglene

Ryanairs sjef Michael O`Leary går hardt ut i BBC akkurat nå og er forbannet på regler som er basert på gjetning og ikke fakta. Hans fly har fløyet i områder hvor det etter prognosene skal være høy askekonsentrasjon, men hans flygere har ikke observert noen aske. OK, man kan si mye om dette, men det viser seg nok en gang at reglene kanskje heller ikke nå er tydelige nok og overlater igjen til selskapene å lage sine egne regler eller oppfatninger av hvordan reglene skal tolkes.
Vi ser også at flyselskapenes aksjeverdi er fallende.

Opp til selskapene om de vil fly fra Sola og Karmøy

Siste kl 1030:

Ikke lenger aske over Sola og Karmøy

5/24/11 10:36 AM
Askekonsentrasjonene som tidligere i dag var over Sola og Karmøy har trukket seg lenger ut fra kysten og berører ikke lenger disse områdene.
Det ble iallefall sagt på radioen i morges. Luftrommet blir ikke stengt, men det opprettes midlertidig fareområde, skal jeg tro IFALPA. De skriver:
London VAAC expects this contamination to extend across the North Sea and into Danish, Norwegian and Swedish airspace by 1800UTC on 25 May. At the time of writing the UK CAA has no plans to close the affected parts it’s airspace but expects to issue NOTAMs designating the affected airspace as Temporary Danger Areas.

Luftfartstilsynet ga i går ut en AIC http://www.luftfartstilsynet.no/multimedia/archive/00009/AIC_-_I_05_11_Volcani_9116a.pdf 
Avinor melder nå kl. 8:
Aske over de sørvestlige delene av Norge vil ramme fly- og helikoptertrafikken fra Sola og Karmøy fra og med klokken 0800.
Prognosene tilsier medium askekonsentrasjoner i disse områdene. Avinor tilbyr lufttrafikktjenester - og det er tillatt å fly, men foreløpig har ikke norske flyselskap de nødvendige godkjenningene til å fly i medium askekonsentrasjoner. Utover dagen er det ventet at asken vil bre seg videre innover Sør-Norge og nå luftrommet over Kjevik etter klokken 14 i dag.
Flytrafikken mellom Norge og Svalbard er stanset etter at det er innført midlertidig fareområde på grunn av aske mellom Norge og Svalbard. Flytrafikken vil ellers gå som normalt det neste døgnet.
Det er Bodø kontrollsentral som leder det operative arbeidet i Avinor.
Passasjerer bes holde seg løpende orientert gjennom sine flyselskap og reisebyråer.

mandag 23. mai 2011

Luftfartstilsynet med entydige regler for askekonsentrasjon

Fra NTB i dag:

De nye reglene for flyging i områder med vulkansk aske i luftrommet er basert på internasjonale retningslinjer, ifølge Luftfartstilsynet.
Det nye er at det settes tydelige grenser for hva som er områder med lav, medium eller høy tetthet av vulkansk aske.
Lav tetthet defineres som områder med mindre enn to milligram aske per kubikkmeter luft.
Medium tetthet er områder med mellom to og fire milligram aske per kubikk, og høy tetthet er områder med mer enn fire milligram aske per kubikkmeter luft.
Reglene skal sette flyselskapene i stand til til å gjennomføre flyging i luftrom som har middels og høy konsentrasjon av vulkansk aske hvis selskapet har godkjente operative og tekniske prosedyrer som er i samsvar med motor- og flyprodusentenes tekniske anbefalinger.

F-35 med første overflyging av et airshow

Dette er en F-35C som nylig fløy over Andrews AFB rett utenfor Washington, D.C. Det var for å demonstrere at tingene går fremover, vil jeg anta. USAF har formelt akseptert den første maskinen som inngikk i testprogrammet den 6. mai, den samme dagen da den første F-35A som skal til Eglin AFB, foretok sin første flyging fra fabrikken i Fort Worth. Dermed er det 14 maskiner som flyr. Testprogrammet har passert 880 flyginger, og ytterligere syv maskiner gjøres klar for levering. Selv om flyprogrammet aksellereres, så er utviklingstestingen forlenget til slutten av 2016, og introduksjonen av den første operative F-35A er nå planlagt til slutten av 2017, tidligst. B-modellen som er hovedårsaken til at programmet ligger etter den opprinnelige planen, har også fått opp tempoet. 4 testmaskiner har tilsammen gjennomført 84 vertikale landinger siden 1. januar.

Lufthansa tror på flyfrakt

Kontrakt på 5 stk. B777F`s verdt 1,35 milliarder dollar er underskrevet. Dette er et klart signal til markedet om at tiden er moden for å satse på større kapasitet.

Nordpolen dansk?

Fra Stian Betten har jeg mottatt følgende presisering:

Det er vel ikke helt korrekt at Danmark sier Nordpolen er dansk. De har bestemt seg for (innen en 10 års periode) å gjøre krav på havbunnen under polpunktet, siden de mener å kunne bevise at den er i forlengelse av dansk/grønlandsk kontinentalsokkel. Dette kommer nok Russland til å bestride, siden Russerne mener at havbunnen under polpunktet er i forlengelsen av SIN kontinentalsokkel. Heldigvis er det i velordnete former disse kravene kommer til å bli avdømmet, gjennom havrettskonvensjonen.

Så det er en liten nyanse ift hvorvidt polpunktet er dansk eller ikke. Den nasjonen som vinner frem med kravet sitt vil ha rettigheter til å utvinne ressursene på og under havbunnen. Dette kommer nok ikke til å være helt enkelt all den tid dyphavssletta ligger på 4000 meters dyp, og det kommer ikke til å være isfritt hav før om 30-40 år – og da bare på sommerstid…
Fra nå av og til evig tid kommer nordpolen til å ligge i internasjonalt farvann…

Askeinfo fra Avinor i dag

Kl 0900: Aske vil påvirke trafikken mellom fastlands-Norge og Svalbard

I løpet av ettermiddagen mandag 23. mai vil aske bevege seg inn i norsk luftrom mellom fastlands-Norge og Svalbard. Etter klokken 14 i dag er det forventet at flytrafikken til og fra Svalbard vil kunne bli berørt - og stanset fra klokken 20 i kveld.

Kl 1700: Foreløpig ingen aske over fastlands-Norge


Fram til tirsdag ettermiddag tilsier prognosene at det ikke vil komme aske inn i luftrommet over fastlands-Norge.

søndag 22. mai 2011

Søk- og redning i Arktis

Mer og mer dreier seg om Arktis og forskjelligartet aktivitet der. Arktisk Råd møttes nylig i Nuuk på Grønland for å drøfte nordområdene,  ikke minst søk og redning. Dette møtet var spesielt ingteressant fordi en skulle avgjøre hvor det permanente sekretariat for rådet skulle ligge, samt at USA deltok for første gang med sin utenriksminister. Sekretariatet blir lagt til Tromsø. Ministererklæringen fra møtet rommer mange saker, men den viktigste dreier seg om søk- og redning i området. Avtalen som er inngått er sensasjonell fordi den angir hvordan landene skal samarbeide ved redningsaksjoner. Det er første gang det er fremforhandlet en folkerettslig bindende avtale under rådet. Dette bør være et klart signal til Justis- og politidepartementet når det gjelder hva slags redningskapasitet som må vurderes når en nå skal kjøpe nye redningshelikoptre. Rekkevidde og lasteevne må stå i fokus bl.a basert på følgende overenskomst vedr. SAR området, som mellom Danmark og Norge fremkommer slik: 
Denmark – Norway

The aeronautical and maritime search and rescue regions of Denmark and Norway shall be delimited by a continuous line connecting the following coordinates:
● 73°00’00”N, 000°00’00”E/W; and
● Thence north to the North Pole.
Som kjent har Danmark erklært Nordpolen som dansk område.
SAR avtalen kan lastes ned via http://tinyurl.com/3zbmbbq
Bildet viser AW101 som er en av kandidatene som vurderes.

lørdag 21. mai 2011

Historien om et varslet vulkanutbrudd

Vulkanen Grimsvotn som ligger under Vatnajøkull på Island, spyr nå ut aske som går opp i 45 000 fot. Vulkanen hadde utbrudd i 2004, og sies å gi fra seg en annen og grovere type aske enn det som skjedde sist. Da ble også flytrafikken over Europa forstyrret. Et fly er nå oppe for å sjekke konsistensen. Følg med! sjekk BBC: http://tinyurl.com/3zcuy6g Foto fra CNN. Utbruddet har ligget i kortene i mange år,sies det. Såvidt jeg husker så er det denne vulkanen som er brukt i de simuleringene som EASA, ICAO  og andre gjennomførte nylig.
Søndag: Intet på Avinors nettsted om dette.
Avinor kom med nyheter kl ett: http://tinyurl.com/3zz4pjv
Kl 20 sies det at askeskyen kan nå Rogaland og Agderfylkene tirsdag.

fredag 20. mai 2011

Sully begynner hos CBS News

Gode nyheter for de som er interessert i en proffs syn på tingene når det gjelder luftfart. Norske media har til sammenlikning ingen medarbeidere som har aktiv, kommersiell flygerbakgrunn, kanskje med unntak av Flynytt. Det er tydelig at debatten uteblir i Norge, unntatt når det gjelder syn på F-35. Ubemannede fly for eksempel, lider under mangel på forståelse for deres muligheter for det sivile samfunn.

Voldsomme oppslag om F-35 i dag

Som vanlig benytter Aftenposten en autodidakt luftfartsekspert som sannhetsvitne. Vel, jeg tror, som jeg har skrevet flere ganger tidligere, at prosjektet vil stå seg på å kansellere den alternative motoren samt at B-modellen skrinlegges. Aftenposten oppfattes av undertegnede som uetterrettelig fordi avisen ved enhver anledning rakker ned på amerikanske produkter. Som du husker så gikk avisen inn for A400M Grizzly istedet for Lockheed Martins C-130J som nytt transportfly. Hvor er Grizzly i dag? Jo, langt bak programmet...... Vi ville neppe ha klart å støtte våre styrker i Afghanistan eller på Kreta dersom vi hadde gått for Grizzly. Vi måtte ha leid inn kapasistet. Det er ingen fly som kan matche USA`s F-22 Raptor i dag. F-35 blir etterfølgeren og om mulig enda mer avansert. Klart det koster penger, men både Russland og Kina bygger nå 5. generasjonsfly. Det er helt naturlig at Norge følger opp med en flytype som kan matche disse, og at Aftenposten også benytter kilder som står for et annet syn enn den redaksjonelle linjen.

Norsk jetmann?

I følge vitner ble en person observert idet han var i ferd med å krysse Oslofjorden mellom Son og Filtvet. Han krysset ikke på hvilken som helst måte, men var åpenbart drevet av raketter spent fast til ryggen. Han fikk problemer og havarerte i sjøen. Ingen har observert noe som helst på overflaten ser det ut til. Tipper at "noen" har vært kjent med dette foretaket som vil stå frem etterhvert.

Konvertert B707 havarert ved NAS Point Mugu

De tre besetningsmedlemmene slapp mirakuløst unna da en Boeing 707 tanker havarerte under avgang onsdag i California. Det var et motorbortfall under take off. Flyet hadde 150 000 lbs fuel ombord så det ble et voldsomt bål utav det. Flyet opereres for US Navy og eies av selskapet Omega Air Refueling. Det var en av to konverterte passasjerfly. Omega opererer også en konvertert DC-10-40 for USN. Ulykken undersøkes av NTSB. Jeg vil forsøke å finne ut mer om hvordan besetningen overlevde.

torsdag 19. mai 2011

SOL SAAB 340A havarert i Patagonia

Hvilket er i det sydlige Argentina. Dette skjedde i går nær midnatt norsk tid, og det rapporteres at alle 22 ombord har omkommet. Flygerne rapporterte motorproblemer. Sjekk http://tinyurl.com/5vut6lc Bildet som følger med den artikkelen synes å være en Swearingen Metro. Bildet over er fra Wikipedia.

onsdag 18. mai 2011

Preliminær undersøkelse av FDR/CVR til AF447.....

......indikerer ikke noen umiddelbare problemer med flytypen, hevder Airbus. Vel, det blir litt skummelt dette her fordi Airbus bl.a. deleies av den franske stat gjennom morselskapet EADS. En kan vri litt på dette og hevde at  Staten skal etterforske seg selv. Veldig tidlig av uttalelse fra Airbus også, slik at onde amerikanske tunger benytter anledningen til å rakke ned på Scarebus. Sjekk http://tinyurl.com/3ha5hf3 og les selv hva noen får seg til å skrive. Something is rotten in the state of.......Denmark, er det en som skriver.

Viktig om fatigue; sjekk Eurocontrols Hindsight magasin

Her er samlet mye godt stoff på en plass. Også en artikkel av Beate Tellevik som er blant de 13 artiklene det refereres til nede på siden. Sjekk ut http://tinyurl.com/69fr5qe

Avinor med gratis flyplass-surfing

Dette skal skje i løpet av mai-juni står det å lese. Det skal gjelde for de største flyplassene. Alt du trenger er en kode som du kan få utdelt i alle skranker og utsalg på flyplassene. Norge blir et av de første landene i verden som tilbyr dette for sine reisende.

Skikkelig varp av Sola airshow!

Dette gjelder kalenderen din for 2012. Sett av helgen den 9. - 10. juni. Det er et skikkelig varp å få dem over hit til 75 års jubileet for Sola flyplass og 100 års jubileet til norsk militær flyging. Sjekk web site`en til BA på http://www.blueangels.navy.mil/team/

Eurocopters X3 når 232 knop

Eurocopters hybrid nådde 232 knop den 12. mai, rapporteres det fra Frankrike. Det betyr ganske enkelt at konseptet leverer varene og vil bli en utfordrer for Sikorskys X2. Jeg regner med at maskinen vil få en godt synlig plass på årets Le Bourget utstilling. Tipper at den vil fly også! Sjekk videosnutt på http://tinyurl.com/6kecqtr og http://tinyurl.com/695nkep

CLOP - Criminal Liability of Pilots

Emnet er like "hot" i dag som for 100 år siden. To foredrag på Flyoperativt Forum 2011 tidligere i måneden fokuserte på flygernes forhold til strafferett kontra havarikommisjoners ønske om å få alle fakta på bordet uten at flygerne skal trues med noe som ofte oppfattes som represalier, ofte basert på politikk fremfor ønske om å hindre tilsvarende ulykker i fremtiden. Nå ser vi at GOL ulykken over Amazonas for flere år siden på nytt har blitt behandlet i en Brasiliansk domstol. Sjekk dette:

Brazil Court Finds U.S. Pilots Guilty in Fatal Midair
American pilots Joseph Lepore and Jan Paul Paladino, whose Legacy 600 collided with a Gol Airlines Boeing 737-800 over the Amazon in September 2006, were found guilty yesterday of failing to verify the functioning of the transponder for over an hour by Brazilian federal judge Murilo Mendes. The judge commuted a sentence of four years and four months into community service to be performed in the U.S., and he also suspended the pair’s pilot licenses. It is yet unknown whether the Brazilian sentence is even enforceable in the U.S. Lepore and Paladino were found innocent of five of the six charges against them, including failing to follow the flight plan, turning off the transponder and not reacting correctly to a communications failure. Additionally, the judge discarded allegations that the TCAS was never on during the flight, and that the pilots falsely affirmed that the Legacy was authorized to fly RVSM. Judge Murilo issued identical verdicts for pilot-in-command Lepore and copilot Paladino, saying pilots bear equal responsibility for safety. The pilots will appeal the verdict. All 154 aboard the Gol 737 perished in the accident, while Lepore and Paladino were able to land their crippled jet at a Brazilian military airport.

IFALPA skriver:
The lightness of the sentence, together with the fact that a Brazilian Air Traffic Controller had earlier been found guilty of manslaughter for his role in the case, gives credence to the argument being made in some quarters that the investigators were seeking to make scapegoats of the two pilots.

Cockpit Video Recorder
Mange arbeider for at opptakere skal inn i cockpit og filme flygernes siste sekunder. Flygerne er med rette redde for at slike videosnutter blir gjort tilgjengelig for allmenheten. Det er drøssevis av eksempler på at CVR data er lekket ut. Det vil også skje med videoopptak.
Emnet er nødvendig å forfølge inn i konferansen neste år. Flyoperativt Forum ønsker å utvide begrepet CLOP til også å omfatte flygeledere og flyteknikere. Illustrasjon fra Wikipedia

tirsdag 17. mai 2011

Enslig kontroller på nattskiftet?

Sjekk denne:
Single controller covering entire Canarias  FIR/UIR between 0100 and 0500 UTC
Denne slår alle rekorder. Canarias FIR er et enormt område, ikke noen Pudunk Airport i US. At det går an! EU og EU er to forskjellige ting det.....

mandag 16. mai 2011

AF 447 FDR/CVR inneholder lesbare data

Fra Paris kommer denne særdeles positive nyheten. Det vil naturligvis ta mange uker å analysere disse to enhetene, men alt tyder på at mysteriet bak ulykken vil bli løst.

Cathay Pacific A330 med motorbrann

En Cathay Pacific A330 måtte gjøre vendereis til Changi i natt etter at flygerne hadde stoppet en motor på grunn av brannvarsel. Flyet skulle til Jakarta i Indonesia. Ingen ble skadd. Det fremkommer ikke av meldingen fra Strait Times hvor mange som var ombord. Foto: Reuters

søndag 15. mai 2011

Endeavour - Nå er`n klar igjen

Den skytes opp i morgen etter å ha ventet siden den 29. april. Dersom alt går som planlagt får Endeavour luft under vingene på sin siste ferd før den blir museumsgjenstand. Sjekk video: http://tinyurl.com/6e7a72o

ASAP/Point Merge - Presentasjoner på FoF 2011

Det ble fremført to foredrag om emnet som gjelder innflyginger til Gardermoen. Først et innlegg fra Avinor etterfulgt av flygernes syn. Jeg kan uten videre si at flygerne ikke er positive. Jeg har fløyet noen ganger som pax frem og tilbake fra Sola til Gardermoen, og det tar 5 minutter lengre tid enn før østover. Flygerne hevder at det ikke har blitt mindre brennstofforbruk enn tidligere. Så leser jeg flere irriterte leserinnlegg i Aftenposten om øket støy i Groruddalen, på Ellingsrud og Hellerud. Akkurat det kan jeg ikke forstå. Det blir et møte mellom Avinor og flygerne igjen for å søke etter forbedringer til systemet. Sjekk http://www.flyoperativtforum.no/for foredrag.

Russernes generasjon 4++ jagerfly testes

Den er en utvikling av den formidable Su-27 Flanker, en skikkelig mid-life update om du vil. Den har vært vist et par ganger, og bildet (Wikipedia) er tatt under et flyshow i Moskva i 2009. Nå har luftforsvaret bestilt 48 maskiner, testingen av produksjonversjonen er nå i gang. Dette er altså en en-seter med lang rekkevidde. Den har oppgradert motor med thrust vectoring og helt nytt digitalt utstyr i cockpit som er designet for T-50, den 5. generasjonsmaskinen som du kjenner fra tidligere blogginnlegg.

lørdag 14. mai 2011

Kjos`ern i Aviation Week & Space Technology

I en lengre artikkel i May 9 nummeret under headingen The Double Dilemma, forteller Kjos om sitt selskap og fremtiden. Norwegian Air Shuttle hadde et netto tap for første kvartal på kr. 293 millioner, opp 199 millioner fra forrige år. Kjos sier at selskapet brukte kr. 140 millioner mer på brennstoff samt at de hadde ekstraordinærer oppstartskosntnader på 100 millioner i dette kvartalet. Selv om Kjos sier at han erkjenner utfordringene, så ser han positivt på passasjer- og produksjonsveksten, samt godt forhåndssalg av billetter. Han nevner betydelige investeringer i nye ruter i Sverige og store investeringer i Finland. Dette har bidratt til ekstraordinære kostnader på 100 millioner. Med de samme brennstoff og valutakurser som i fjor, og justering for oppstartskostnader, har vi en forbedring på 50 millioner, sier Kjos. Inntjeningen økte fra 1,6 milliarder kroner til 1,9 milliarder og antallet passasjerer gikk opp fra 2,7 millioner til 3,1 millioner. Kabinfaktoren gikk ned en prosent til 74. NAS flåte består av 57 Boeing 737. De mottok syv B737-800 i første kvartal og faset ut samme antall B737-300. De vil få ytterligere 8 -800 i løpet av året. Planen om 25% kapasitetsøkning i løpet av året ligger der.
Norwegian søker nå etter ruteanalytiker og revenue analytiker.

Noen tanker om redningstjenesten

Fra revidert statsbudsjett:
I statsbudsjettet for 2011 blir det gjort følgjande endringar:

Utgifter:
Kap. Post Formål Kroner
455 Redningstenesta
01 Driftsutgifter, blir auka med . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 000 000
frå kr 643 652 000 til kr 657 652 000

Denne regjering har bestemt at redningstjenesten, altså en sivil tjeneste, skal ha Forsvaret som operatør. Dersom tjenesten hadde vært satt ut til sivile operatører så tipper jeg at prisen hadde blitt redusert med en 3. del. Det er ingen som til dags dato har turt å sette ut en slik vurdering til for eksempel TØI. Ovenfor ser du et resultat av at Forsvaret har "forskrevet" seg ved å insistere på også å ha Florøbasen. Jeg er rimelig sikker på at dette var for å holde sivile operatører fra livet i frykt for en ny "benchmarking", altså en sammenlikning mellom sivile og militære driftskostnader. Nå må du og jeg punge ut.....

331 skv. 70 år!

Luftforsvaret og 331 skv. gjør oppmerksom på at jubileet feires den 24. - 26. juni ved Bodø hovedflystasjon. Alle ansatte og tidligere ansatte inviteres. Påmeldingsavgiften er kr. 600.-. Kontakt bemathisen@mil.no Foto sakset fra http://www.starfighter.no/ og viser et av de første flyene som kom til Bodø med eskortehangarskipet USS Croatan den 7. august 1963. Påmeldingsfrist den 31. mai.










Beredskapskonferansen 2011

Beredskapskonferansen 2011 i Stavanger 9.-10. juni.


Beredskapskonferansen arrangeres for tredje gang i 2011. Arrangementet legges til Clarion Hotell i Stavanger.
Beredskapskonferansen har som mål å bli en arena for nasjonal og internasjonal erfaringsutveksling og samarbeide om beredskap med fokus på offshore- og annen maritim relatert virksomhet.
Beredskapskonferansen er møtestedet for alle personer, organisasjoner og bedrifter som er engasjert i sivil beredskap for natur og liv og ønsker å være stedet for debatt om nye ideer og videreutvikling av beredskapsløsninger.
Programmet i 2011 er bredt sammensatt og fokuserer både på de overordnede beredskapsmessige utfordringer, erfaringsoverføring på tvers av industrier og kommunikasjon og krisehåndtering. Konferansen vil i 2011 som tidligere år jobbe for å få forelesere med høg faglig kompetanse til å stille på konferansen.
Vel møtt til 2 spennende dager i Stavanger!
For påmelding: http://tinyurl.com/6ja6egv Prisen: 8000,- med en overnatting.

fredag 13. mai 2011

Ukens bilde i AvWeb

Ubemannede fly - flere innlegg under

Solar Impulse, kun drevet av solenergi, har akkurat nå utført sin første internasjonale flyging ved å fly fra Payerne flyplass i Sveits og landet nå kl 20 nær Brussels. Jeg er dessverre litt sent ute, men flygingen kunne overvåkes via http://www.solarimpulse.com/ og via en app som heter "Solar Impulse Inventing the future" som kan lastes ned gratis fra Appstore og Android market.

1ST UNIVERSITY OF NORTH DAKOTA (UND) STUDENTS WITH UNMANNED AIRCRAFT SYSTEMS DEGREES SET TO GRADUATE MAY 14
Ikke værst. Vi gratulerer!



Firebird flyr. Dette flyet kan ha flygeren i flyet eller på bakken; optionally manned som det heter. Det er bygget av Scaled Composites som eies av Northrop Grumman. Burt Rutan er et navn de fleste forbinder med Scaled Composites. Maskinen kan holde seg i 30 000 fot i 60 timer og kommer da i kategorien MALE, Medium Altitude Long Range. Den cruiser på 200 kts og kan ha våpen eller sensorer i skroget i tillegg til de vanlige stedene... . Den har ingen kunder enda. Sjekk http://tinyurl.com/623jw6m

UAS International avholder sin årlige konferanse i Paris i juni. Sjekk særdeles fyldig agenda på http://www.uas2011.org/


Dette er RQ-170 Sentinel. Den er observert i Afghanistan. Den tilhører enheten Desert Prowler som har hjemmebase i Area 51, Tonopah AFB. Det antas at den har bidratt til å lokalisere Bin Laden.

Sikorsky S-92A med motorbortfall i går kveld

Underveis fra Sola til Ekofisk måtte flygerne i en Bristow Norway S-92A stoppe en motor etter at det ble registrert tap av oljetrykk. Maskinen var da 90NM fra land. De valgte å snu og sendte Mayday. Litt før kl 22 i går kveld landet helikopteret på Sola etter å ha blitt fulgt et godt stykke på veien av en Sea King. I det som er rapportert i media fremkommer at det var sterke vibrasjoner i helikopteret. Som kjent så er vibrasjonsproblematikken fremtredende når flygere møtes for å diskutere maskinen. Undertegnede møtte flygere som flyr maskinen sist onsdag, og igjen dukket problemene med støy og vibrasjoner opp. Foto: Stavanger Aftenblad