mandag 16. april 2012

Fant unikt krigsfly rett ved flymuseet



Etter 70 år skal Luftwaffe-flyet opp av Hafrsfjord og hjem til basen - som i mellomtiden er blitt et museum.


TekniskUkeblad.no - Per Erlien Dalløkken
Oppdatert: Mandag 16.04.2012, kl. 21:38
Heinkel 115:
Lengde: 17,3 m
Vingespenn: 22,2 m
Tomvekt: 5.390 kg
Totalvekt: 9.080 kg
Motorer: 2 x BMW 132, 845 hk
Maks. hastighet: 349 km/h
Rekkevidde: 2.100 km
Maks. høyde: 6.520 m
Bestykning: 2 x 7,92 mm maskingevær, 500 kg torpedo eller bomber
Første flygning: 1937
Unikt
He 115-flyet blir en attraksjon for Flyhistorisk museum Sola. I dag er det ingen flymuseer noe sted i verden som har et He 115-fly.

Ifølge flymuseet ble He 115 i første fase av krigen brukt til minelegging av den britiske kysten. Flyet ble satt inn med mindre hell under Slaget om Storbrittannia, da 33 av 60 maskiner gikk tapt.
Under invasjonen av Norge ble He 115 primært brukt til rekognosering og som bombe/torpedofly mot skip.
Ifølge Endresen er det noe uklart nøyaktig hvor mange He 115 som ble bygget etter prototypen i 1937.
Produksjonen ble nemlig gjenopptatt mot slutten av krigen. Men anslaget er i underkant av 300 eksemplarer. Vi skriver den 26. desember 1942 og Norge er som kjent under tysk okkupasjon.
Et sjøfly av typen Heinkel 115B, tilhørende Küstenfliegergruppe 906 med base på Sola, skal lande på Hafrsfjord da det går galt.
To-tre kilometer fra museetDen ene flottøren rives av, slik at flyet kantrer. Mannskapet berges sammen med den ene av motorene. He 115-maskinen synker imidlertid til bunns.
Ved Prestøya blir vraket liggende og glemt. Helt til det ved en tilfeldighet blir oppdaget i september 2005 da Sjøkartverket tester ut nytt sonarutstyr.
Og som en liten skjebnens ironi: Vraket av flyet, som er så sjeldent at det ikke finnes noen utstilt noe sted i verden i dag, blir oppdaget under tre kilometer i luftlinje fra lokalene til Flyhistorisk museum Sola.
– Det er jo aldeles utrolig at vi har et slikt klenodium rett utenfor museet, sier driftsleder Egil Endresen til Teknisk Ukeblad.
Heves 2. juniDersom alt går etter planen, vil flyet med kjennetegn 8L+FH igjen komme til syne om halvannen måned.
Dette blir en slags hjemkomst for Luftwaffe-maskinen. Lokalene til Flymuseet rett nord for rullebanen på Sola ble bygget av tyskerne for sjøflyoperasjoner.

– Klokka 08.00 lørdag 2. juni starter vi bergingsaksjonen. Målet er at flyet skal være trygt plassert i ferskvannstanken og kunne vises fram til Sola airshow som arrangeres helga etter, forteller Helge Nyhus som sitter i styret i venneforeningen.

Hafrsfjord er en terskelfjord. Indre del av fjorden, hvor vraket ligger, har lave oksygenverdier. Økologisk ubalanse er uheldig fra et miljøståsted, men gunstig for bevaring av det 70 år gamle flyet. Det gjør at korrosjonen er mindre enn man ellers kunne vente.
Dessuten er det lite bevegelse i bunnvannet, slik at vraket har fått ligget i ro. Flyet ligger opp ned på bunnen og ser ut til å være svært lite skadet.
– Men det er like mye salt i dette vannet. Så når flyet heves, må det umiddelbart demonteres og spyles rent, sier Helge Nyhus som sitter i museumsstyret.
Noen år i ferskvannskar

Flyet skal opp fra bunnen ved hjelp av ballonger og vinsj og slepes inn til land like ved museet mens det fortsatt befinner seg like under overflaten. Derfra skal det løftes svært sakte ut av vannet med en mobilkran.
Flyet var lastet med to bomber da det sank i 1942, men disse er for lengst uskadeliggjort av norske minedykkere.
Selv etter demontering og grundig rengjøring vil det være saltvann mellom metallplatene som ikke lar seg fjerne. For å hindre at dette krystalliserer og sprenger platene fra hverandre, må flyet ligge minst et par år i et ferskvannskar for å trekke ut saltet.
Betongtanken måler 10x15x2,4 meter.
 Husk, dette er et stort fly, det er omtrent som en DC-3-er! Planen er å belyse tanken og lage tre vinduer slik at det går an å se inn for besøkende, forteller Nyhus.

Det er registrert noen flere slike heinkelvrak i norske farvann, men de er både mer komplisert å heve og antakeligvis i vesentlig dårligere forfatning.
– Et tysk fly som både det norske og svenske forsvaret har operert. Det er spesielt, påpeker Nyhus.
Det mener også Forsvaret. Foto: Wikipedia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.