mandag 23. april 2012

NHO Luftfart med frokostmøte på Sola

Jeg ble invitert av NHO-L, i hovedsak på grunn av mitt engasjement i Flyoperativt Forum, men også fordi jeg er kjent som en lokal “aktør i markedet” her i byen. Jeg representerte i denne sammenheng ingen andre enn meg selv.

Frokostseminaret ble arrangert for å skape blest om NHO-L`s rapport om luftfartens samfunnsnytte. Interessant, så jeg takket ja til invitasjonen.

Direktør Torbjørn Lothe åpnet og  viste statistikk og behovet for å utvikle flyruter mellom Stavanger og Tromsø, gitt den utvikling som foregår i nord.

Fylkesordfører Janne Johnsen snakket om regionens behov for å utvikle Helganes og Sola. Greit nok. Dir. Lerøen fra Oljeindustriens Landsforening, altså arbeidsgiverne/oljeselskapene, snakket også om helikoptersikkerhet og behov for bedre samband med nordområdene. Dir. Arne Roland fra CHC Helikopter Service viste en kjempefin video om redningstjenesten offshore. Heidi Jeanette Nygård, kommersiell leder for reiseliv region Stavanger, snakket om utviklingen og hva turister la igjen. Hun kom inn på prisnivået i Stavanger og tilbakeviste Norwegians påstander at grunnen til at de har så få direkteruter fra Stavanger og uttaskjærs, var prisnivået på bl.a. hotellrom-

Jeg fikk anledning til å snakke og introduserte meg selv og sa at jeg ved denne anledning representerte meg selv. Jeg viste til videoen og at sivile burde hatt redningstjenesten; da ville vi unngått mye krøll og unødvendige forsinkelser i innkjøpsprosessen. Lothe var enig og viste til deres møter med Justisdepartementet hvor de, altså JD, ikke ville høre på noe slikt. Dernest viste jeg til den beskyttelse norsk sektor har når det gjelder helikoptersikkerhet gjennom et egenutviklet bestemmelsesverk. Jeg spurte: Vil NORSOK standardene bli utsatt for skyts fra EASA slik at bulgarske AOC holdere kan komme inn på norsk sokkel. Dette viser seg å være en kilen sak uten klart svar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.