fredag 13. april 2012

Norwegian - Det er åpenbart at her må myndighetene følge med i svingene

Publisert 11.04.12 08:52
Norwegians piloter skal måtte punge ut 200.000 kroner for å få jobb.
For å få jobbe for Norwegian, må norske piloter ta opp lån på opptil 200.000 kroner. Beløpet går til å betale for den såkalte utsjekken for Boeing 737 – et kurs andre norske flyselskaper som driver passasjertrafikk gir sine piloter gratis. Det skriver Nordlys onsdag.
Pilotene leies inn fra utenlandske vikarbyrå, hovedsaklig estiske Arpi og irske Parc. Ett av vilkårene Norwegian stiller er at utsjekken – eller typeratingen, skal bekostes av flygeren selv. Dette er et kurs piloten må ha for å kunne styre hver enkel flymaskin.
FØLG NA24 PÅ FACEBOOK
- Sulter under praksisperioden
Kurset koster rundt 200.000 kroner, og innebærer en praksisperiode på mellom en og tre måneder. Deretter venter en tilværelse der pilotene jobber på kontraktsbasis for Norwegian. Kursavgiften betales enten direkte, eller trekkes fra pilotenes lønn over tid.
Ifølge Nordlys bekoster både SAS, Widerøe og Lufttransport typeratingen for alle sine piloter. De mottar også full lønn gjennom hele kursperioden.
En erfaren flyger og instruktør i den norske luftfartsbransjen sier følgende til Nordlys om Norwegians praksis:
- Dette kjenner alle til. Pilotene betaler utsjekken selv, og får i beste fall noe lønn under kursene. Jeg har snakket med flygere som omtrent har holdt på å sulte ihjel under utsjekkperioden, sier mannen til Nordlys, som ønsker å være anonym.
Nytt tilbud
På spørsmål fra Nordlys om hvorfor pilotene må betale utsjekkurset selv svarer informasjonssjef Åsa Larsson slik:
- Dette er et tilbud vi ikke hadde tidligere. Da tok vi ikke inn piloter som ikke hadde type rating på Boeing 737. Nå inviterer vi inn piloter som ikke har denne ratingen. Vi gir dem kontrakt så de kan trene hos oss mot en kostnadsreduksjon som i praksis innebærer mindre lønn, sier Larsson til Nordlys.
Innleide piloter også fra Bangkok
Planene om etablering av langdistanseruter fra Norwegian har gått inn i en ny fase og det ser ut til at Norwegian vil følge samme ansettelsespraksis i den planlagte langdistansebasen i Bangkok.
Ifølge bransjebladet Standby annonserer Norwegian etter piloter gjennom det asiatiske konsulentselskapet Rishworth Aviation fra januar 2013. Norwegian ansetter ikke selv pilotene, men vil la dem bli administrert av konsulentselskapet på treårsbasis.
Overfor VG Nett forklarer Norwegian praksisen med å leie inn piloter at flybaser med mindre enn 10 fly er for liten til å forsvare administrative kostnader som kommer for HR-funksjoner, lokaler og ledelse på stedet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.