mandag 16. april 2012

Norwegians flygerkontrakter

- Får ikke snakke om kontrakten
Han er skandinav, flyr for Norwegian, og risikerer å få sparken for å snakke med Nordlys.

Tips oss: TLF 77610500 SMS/MMS 2097 kode NORDLYS Epost tips@nordlys.no
Jostein Larsen Østring
Tone Jensen
Publisert 15.04.2012 kl 22:00 Oppdatert 16.04.2012 kl 11:47

13.04.12 - 18:58
Billigfly for enhver pris?
11.04.12 - 22:00
Piloter må betale egen forsikring
11.04.12 - 22:00
Betaler for å få jobb
10.04.12 - 22:00
- Ryanair truer norsk luftfart

13.04.12 - 20:31
Sa opp avtale i protest
12.04.12 - 22:00
Nekter å svare om kontraktene
13.04.12 - 11:40
- Det går ikke an å leve med dette som jobb resten av livet.
Det sier en av de mange skandinaviske pilotene som nylig har fått jobb som pilot for Norwegian, gjennom det irske vikarbyrået Parc Aviation.
Han forteller om sin tilværelse under lovnad om fullstendig anonymisering. Finner selskapet ut at han har snakket med media, risikererer han å miste jobben.
I kontrakten, som Nordlys har tilgang til, står det spesifisert at innholdet i den er strengt konfidensielt.

«Den ansatte vil ikke mens denne avtalen gjelder, eller for en toårsperiode i etterkant, kunne avsløre noen av opplysningene til en person, firma, fagforening, eller noen annen enhet, uansett årsak eller formål», heter det i artikkel 14 i standardkontrakten pilotene tilbys.

- Allerede da vi fikk denne kontrakten, diskuterte vi å gå til pressen. Men til syvende og sist må alle beskytte seg selv. Vi kan ikke risikere at vi blir kastet på hodet ut av arbeidsplassene våre. Samtidig er det viktig at samfunnet får vite om dette, ellers vil det aldri bli ordnet opp i, sier piloten.
Alarmklokker
Nordlys har siden i forrige uke gransket Norwegians nye ansettelsespraksis. Selskapet sparer penger på å leie inn piloter fra de utenlandske vikarbyråene Arpi og Parc Aviation. Pilotene er som regel fra Skandinavia, og utfører de samme oppgavene som sine fast ansatte, norske kolleger. Men lønna er dårligere - og kontraktsbetingelsene av en annen virkelighet.

Piloten forteller at han, etter å ha søkt jobb i Norwegian, fikk tilbakemelding på at han ville bli tilbudt jobb gjennom Parc Aviation. Kort tid etter kom kontraktstilbudet på e-post.

- Da jeg fikk den ringte mange alarmklokker. Du har ikke pensjon og ingen faste rammer. Man har heller ingen rettigheter ved graviditet eller pappapermisjon. Privatforsikring på pappapermisjon er jo ikke det første man tenker på, sier piloten.
 Huslån umulig
Og fortsetter:
- Bare det å få seg et huslån er umulig, fordi man går på periodiske kontrakter. Når kontrakten min går ut, vet jeg ingenting.
- Men i denne bransjen er det vanskelig å få seg jobb. Så det å få tilbud om å fly for Norwegian er i og for seg bra. Men dersom det på sikt ikke åpner seg en mulighet for å jobbe under seriøse arbeidsvilkår, vet jeg ikke hvor lenge jeg blir i flybransjen.
Han mener det er nytteløst å skulle si nei til kontraktsjobbene i en stille protest.
- Å takke nei til jobbene får ingen effekt - da står det andre i kø for å ta disse jobbene. Dette må stoppes ovenfra.

Skattekaos
Avtalen innebærer at han opptrer som selvstendig næringsdrivende med oppdragskontrakt. I kontraktens punkt åtte står det spesifisert at den ansatte selv aksepterer å ta det fulle og hele ansvaret for å betale skatt og eventuelle sosiale goder.
- Det er nesten ingen av de ansatte som har peiling på hvor vi skal betale skatt. Vi er ansatt på Isle of Man, bor i Skandinavia og jobber gjerne i utlandet. Jeg jobber selv med å finne ut av det nå. En foreløpig løsning ser ut til å være og sette av en stor prosent av lønna på en egen konto, for å kunne innbetale skatt i etterkant.

Parc Aviation, ved salgs- og markedsdirektør James Cahill, har nektet å svare på Nordlys- spørsmål om kontraktene.
Norwegians informasjonssjef Åsa Larsson har imidlertid opplyst overfor Nordlys at de ansatte kan velgebli fast ansatt og være sikret gjennom irske sosialordninger, uten å kunne konkretisere hva dette innebærer.

- Staten taper store penger
Norsk Flygerforbund er svært kritisk til Norwegians nye praksis - også i det henseende at selskapet har varslet store flykjøp og at det skal skapes 6000 nye arbeidsplasser.

- Det ser ut til at ingen av disse arbeidsplassene skal skapes i Norge, men ved bruk av midlertidig ansatte nordmenn på kontrakter i skatteparadiser som Isle of Man. Ikke bare dumpes betingelsene, men den sosiale sikringen forsvinner, og staten Norge vil tape store inntekter både i form av skattekroner og arbeidsgiveravgifter. En svært trist utvikling. Vi føler virkelig med de som blir presset ut i en slik situasjon, for vi vet det er mange som ikke har noe valg, sier nestleder Christian Langvatn.

Den skandinaviske piloten mener på sin side at også de reisende må ta noe av ansvaret.
- Alt dette gjøres jo for at folk skal få fly så billig som overhodet mulig. Norwegian sier at de må gjøre dette for at de skal holde prisene nede. Slik sett er vanlige reisende med på sosial dumping, ved å kjøpe disse billettene.

Norwegian: – Piloten kan vel lese
Norwegian mener pilotene har valgt selv.
 Det er ikke Norwegian som har krevd at kontraktene skal være konfidensielle. Det er en sak mellom pilotene og rekrutteringsbyrået, sier informasjonssjef i Norwegian Åsa Larsson, som mener dette ikke er en uvanlig kontraktsklausul i anglosaksiske land.
Hun mener at hver kontraktspilot i Norwegian har hatt fire kontraktsvalg.
– Det ene er ansettelse i Arpi Aviation, det andre er ansettelse i Parc Aviation, det tredje er kontrakt som selvstendig næringsdrivende i Parc Aviation og det fjerde er kontrakt som selvstendig næringsdrivende i Arpi Aviation, sier hun.

De som har kontrakter som selvstendige næringsdrivende, og selv dekker sosiale kostnader, har en høyere disponibel lønn, for å kompensere for dette.

– De får totalt utbetalt over 700.000 norske kroner som kaptein, opplyser hun.
Disse valgene mener hun piloten som Nordlys har snakket med, også må ha hatt.
– Jeg regner med at denne personen kan lese, og vet hvilken kontrakt han har valgt. Siden han har valgt en kontrakt som selvstendig næringsdrivende må jeg gå ut i fra at han oppfattet det som den beste løsningen for seg selv, sier Larsson.
Hun sier at Norwegian i utgangspunktet ønsket at pilotene skulle være ansatte i et av de to rekrutteringsbyråene Parc Aviation eller Arpi Aviation, men at det under kontraktsforhandlingen med rekrutteringsbyråene kom påtrykk fra pilotene selv om at de ønsket kontrakter som selvstendige næringsdrivende.
Ba om å få se kontrakt
Både Norwegian og Parc Aviation har bedt om å få tilsendt pilotkontrakten Nordlys sitter på.
Nordlys trykker ikke faksimile av kontrakten, i tilfelle det kan bidra til å identifisere pilotene kontraktene tilhører.
– Vi mistenker at det legges igjen små spor i hver enkelt kontrakt, for eksempel en bokstavfeil, for at selskapet i etterkant skal kunne sjekke hvem som lekker dem, sier både den nevnte piloten og Norsk Flygerforbunds Christian Langvatn.
Konfrontert med at Nordlys sitter på kontrakten, har både Norwegian og Parc Aviation bedt om å få den tilsendt.
– Slik vil vi kunne kommentere om den er ekte eller ikke, var begrunnelsen Nordlys fikk fra Parc Aviation onsdag.
– Vi har ingen interesse av å finne ut hvem denne kontrakten tilhører, men vi vet at det eksisterer falske kopier av den i omløp. Ved å få se på kontrakten, vil vi kunne vite om den er falsk, sa Norwegians informasjonssjef Åsa Larsson til Nordlys torsdag.
Begge forespørslene ble avslått med begrunnelse i kildevern.

Vet du noe om saken? Kontakt våre reportere direkte på disse telefonnumrene:
Jostein Larsen Østring: 95979895
Tone Angell Jensen: 97749600

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.