onsdag 9. mai 2012

SAS følger med i utviklingen - B787 vs A350XWB

Sakset fra VG:
Publisert 08.05.12 - 19:48, endret 08.05.12 - 19:48 (VG)
SAS-ledelsen har prøveflydd Boeings 787-8 Dreamliner fra Gardermoen, og flyselskapet har store planer om å sette den aller største Dreamliner-utgaven, 787-10, i drift.

VG Nett følger

Da Boeings 787 Dreamliner fredag forlot Gardermoen etter fire dagers besøk, var innkjøpsansvarlige fra SAS ombord på turen til Tarano i Sør-Italia. Selskapet skulle prøvefly det nye komposittflyet. SAS har store planer om å sette den aller største Dreamliner-utgaven, 787-10, i drift.

På jakt etter nye fly
Beslutningen om hvilke flytype man velger, vil bli tatt i løpet av året. Om ikke den nye og større utgaven av Dreamlineren faller i smak, vil SAS bestemme seg for den ennå ikke ferdigbygde Airbus A350XWB (Xtra Wide Body), som har enda større kabinbredde enn Dreamlineren.

- Romfølelsen er enorm på Airbus A350XWB - større enn på konkurrenten fra Boeing, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS, som bekrefter at selskapet er på jakt etter splitter nye langdistansefly.

A350XWB skal testflys neste år, og kan være i trafikk allerede i 2014. Flykroppen vil i hovedsak bestå av karbonfiberpaneler - i kombinasjon med titan og avanserte aluminiumslegeringer..
Airbus A350XWB vil komme i tre modeller - med plass til 200, 250 og 300 passasjerer.

- Vi er veldig fornøyd med vår nåværende moderne flåte av Airbus A330 og A340 langdistansemaskiner med en snittalder på åtte-ti år, sier informasjonssjefen i SAS.
SAS i dag har 11 langdistansefly.

- Likevel ønsker vi å bytte ut flåten med det aller nyeste innen langdistanseteknologi.
For oss blir 787-8, som Norwegian har valgt, for liten - siden vi har en annen setekonfigurasjon og tre forskjellige klasser i kabinen.

315 passasjerer
ALTERNATIVET: Slik ser «kontoret» ut på Airbus' hypermoderne A350 XWB. Foto: AIRBUS
På lange, slitsomme flyturer er det viktig med komfort om bord. Den forlengede 787-10 vil kunne ta 315 passasjerer i en SAS-utgave, sier Johansen.
Den har noe kortere rekkevidde enn 787-8, som kan fly i 19 timer - som ikke er aktuelt på noen av SAS-rutene.
SAS vil foreløpig ikke kommentere hvor mange fly selskapet ønsker å erverve.

I forrige uke ble det kjent at SAS rapporterte et resultat før skatt på minus 800 millioner norske kroner i første kvartal.

- Første kvartal er alltid dårlig for alle flyselskaper. Det var lite trafikk og relativt høye priser, sier Knut Morten Johansen. Han minner om at SAS gikk med overskudd i fjor.

- Det er en kontinuerlig utskiftning av flyflåten og det gjelder også langdistanseflyene, derfor må man i løpet av året ta stilling til en nytt miljøvennlig og drivstoffbesparende langdistanseflytype, legger han til

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.