lørdag 18. august 2012

B-52 på Duxford

Foto: Per Gram
Det er ikke ofte en får anledning til å ta på en B-52, men det kan man på det amerikanske flymuseet på Duxford. Her står en nydelig maskin som landet på flyplassen i oktober 1983. Det som gjør maskinen spesiell synes jeg, er den blanke lakkeringen som  fremhever det rynkete utseendet. Jeg har sjekket litt på det siden jeg trodde at dette skroget har gjennomgått stress utover det det har vært konstruert for. Vel, maskinen fløy jo selv til Duxford. Rynkene sies å være normal for typen, spesielt for de eldre modellene, slik som denne. Det ser du bl.a. av den høye halefinnen som er kappet på senere modeller. Under flyging retter de seg ut, leser jeg. Vel, maskinen har nått gjennomgått mye, bl.a. 200 bombetokt over Vietnam. Undertegnede har vært i tunnelene i Cu Chi nord for Saigon hvor en kan se resultatet av teppebombing den dag i dag. Og ikke minst på veien ut mot Haiphong og Halong Bay.
Sjekk video av landingen på Duxford i 1983: http://www.youtube.com/watch?v=sSIGd6COFb8
Jeg så B-52 første gang i 1966 på Kelly Field da jeg gikk på kurs i fagengelsk på Lackland AFB rett ved siden av. Senere på Beale AFB og på Willy Field hvor det var en utstilt i forbindelse med en familiedag, og ikke minst på Smithsonian i Washington, D.C.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.