mandag 13. august 2012

Feilaktig om sivil redningstjeneste

Foto: Per Gram

Undertegnede har fløyet i sivil redningtjeneste i mange år. Jeg hadde også gleden av å delta i Helikopterfaglig Forum som ble nedsatt av daværende justisminister Dørum i 2002 for å vurdere redningstjenesten sett i lys av at tjenesten skulle bekostes av Justisdepartementet. Konklusjonen var at valg av helikopter måtte settes ut på anbud og at opsjonen som Forsvaret hadde tatt på 14 maskiner av typen NH90 måtte kanselleres. Etter det ble det "krig" hvor Forsvaret var den ene krigførende part. De har på finurlig vis greid å luke ut av systemet personer som antakelig ikke var så glade for at Forsvaret tok en ledende rolle i anskaffelsesprosessen, bl.a. fordi Forsvaret går inn for en helikoptertype med marginale egenskaper, altså NH90. Jeg har brigader Morten Klevers ord fra Solakonferansen i 2007 i minnet: Her blir det omkamp, sa han.

I anskaffelsesdokumentene Prop 146 S para 5.3 står følgende: De militære begrensningene for operasjoner i dårlig vær og instrumentforhold er lavere enn tilsvarende for sivil luftfart.

Dette er feil i den forstand at det er egnet til å tegne et fordelaktig bilde av Forsvaret som eneste mulige operatør av tjenesten. Jeg har i løpet av min karriere aldri sett på værbestemmelser som noen hindring når det gjelder å hjelpe nødstedte. Det er tillatt å bryte bestemmelsene, jfr. BSL-F :

§ 3-2. Unntak
(1) Ved ambulanseflyging og flyging i redningsoppdrag kan minstekravene til flysikt og avstand fra skyer fravikes såfremt dette er absolutt påkrevet for å utføre oppdraget og fartøysjefen mener at flygingen kan gjennomføres på en sikker og forsvarlig måte uten fare for annen lufttrafikk.

Prop 146 S burde hatt med denne mulighet som alltid har blitt benyttet av sivile operatører når det er snakk om å redde liv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.