onsdag 15. august 2012

Søk- og redning - Vanvidd satt i system

Illustrasjonen viser forskjellen på en Sea King og en AW101

Nå har vi altså hatt en 22. juli kommisjon. Det neste blir en SAR kommisjon. Jeg hører nå at anbudsdokumentene utgjør omtren 600 sider med spesifikasjoner. Det er et ubegripelig komplisert dokument med drøssevis av variasjonsmuligheter som alle må utredes, samt utstyr som, slik jeg oppfatter det, ikke hører hjemme i et sivilt redningshelikopter. Vedkommende jeg snakket med sa at at noe av dette utstyret krever så mye elektrisk kraft at en først måtte se seg om etter nye, og sannsynligvis tunge, generatorer. Nå har jeg vært så vemmelig å si at dette prosjektet er det mange som vil gå av med pensjon med. En ny generasjon utredere er sikkert klar til å overta når tiden er moden. Til 7. og sist håper jeg at spesifikasjonen vedr. rekkevidde og redningskapasitet slik statssekretær Terje Moland Pedersen skrev i pressen, står ved lag. Ukens quiz: Tror du at helikoptrene vil få militært utstyr?
Hjelpe meg, dette høres jo helt sprøtt ut. Ja, men det er jo prosessen fra 2003! Sorry about this Hoskins, but this may take some time. Damn the rescuees! Looooong live the process!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.