lørdag 1. september 2012

Norwegians Anne-Sissel Skånvik

Foto: Åge Åsheim
 
Kommunikasjonsdirektøren går i rette med det hun oppfatter som antydninger om at Norwegian nedprioriterer sikkerheten. Personlig tror jeg at de holder de minstekravene som operative og tekniske myndigheter setter. Skattemyndighetene gjennom Skatt Øst utreder nå besetningenes skattemessige forhold samt at de samme besetninger sikkert diskuterer forskjellige typer betingelser, være seg lønn, arbeids- og fritidsordninger, men også hvordan besetningene disponeres fra de forskjellige basene. Sosiale uklarheter er det i den forbindelse sikkert mange av. Besetningen, også de som styrer flyet, kan altså ha mye å diskutere. Her et eksempel fra USA i 2009:
 
  • October 26, 2009, 3:45 PM
  • NWA Flight 188: Pilots Say Distraction, Laptops Led to Over-Flight

    This one isn’t about fatigue, it’s about complacency.
    In some ways, the latest update from the National Transportation Safety Board about Northwest Airlines Flight 188 from San Diego to Minneapolis confirms the worst fears: The pilots just plain weren’t paying a lick of attention to flying the airplane.
    The NTSB interviewed both pilots, both experienced aviators, who overflew MSP last week and said the captain and first officer say they had laptop computers out and were deep in discussion of a new crew scheduling system launched by Northwest’s parent, Delta Air Lines. The first officer was showing the captain how the new system worked, and neither were listening to radio transmissions or even glancing at airplane instruments or messages from company dispatchers.

    Det er altså mye mer til flysikkerhet enn bare bestemmelser og regelverk. Det gjelder for alle flyselskap.

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar

    Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.