lørdag 8. september 2012

SAR - Sakens kjerne - Fly-off nødvendig

Uansett "panser" eller ikke, her er massevis av tilleggsutstyr som jeg mener ikke hører hjemme i et sivilt redningshelikopter hvor rekkevidde er det viktigste kriteriet. Jeg er absolutt ikke overbevist om, til tross for artikkelen under, at basiskravet kan etterleves: 15 minutters utrykningstid for å kunne fly ut til et punkt nord av Andøya, 150NM utenfor grunnlinjen som er 255NM fra både Banak og Bodø, for der å plukke opp 20 nødstedte, for så å fly tilbake til fastlandet (Andøya) og lande med påkrevde brennstoffreserver. Dette er beskrevet i pressen av Terje Moland-Pedersen som var statssekretær i justisdeprtementet. Sjekk forøvrig regnestykket i mitt blogginnlegg den 18.10.2010. Nå er kravet satt til 230NM og at en skal kunne plukke opp 20 på 30 minutter for så å kunne fly til land. Jeg tror 20 på 30 minutter er ønsketenkning. For å kunne vurdere kandidatene på likt grunnlag, så må en "fly off" arrangeres. Jeg kan uten videre si at NH90 ikke vil kvalifisere, ref studien av 2005. Dette vil stå mellom S-92A og AW101. Jeg tror ikke på Stoltenberg som sier at redning skal være helikopterets hovedoppgave med mindre han kan bevise at de Skal krav som fremgår av kravspesifikasjonen kan holdes. Jeg tror at rekkeviddekravet vil bli redusert vesentlig for å holde NH90 inne i kampen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.