tirsdag 20. november 2012

SAS - Vyene

 

Final 18 Sola 1977. Foto: Per Gram

Sakset fra Aftenposten

Slik blir det nye SAS

Her er produkt-strategien SAS har arbeidet med det siste året.
1. NYE RUTER
SAS sitter klar med rundt 30 nye ruter som skal presenteres straks sparepakken var på plass. Mange av rutene blir fra Norge, og kommer til å gå til typiske feriedestinasjoner lang kysten av Middelhavet. Sparepakken gjør det mulig å få lønnsomhet i nye ruter som hadde vært utenkelig før innstrammingene.

2. LAVE PRISER.
SAS har tatt som utgangspunkt for sparepakken at prisene skal fortsette å falle. Fortsatt fallende priser vil være retningsgivende for all SAS-planlegging fremover.

3. FLERE DIREKTERUTER
SAS har vært beryktet for å sluse alle ruter fra Norge og Sverige via mellomlanding i København. Nå forlater SAS dette mer og mer og har lært av Norwegian at folk vil reise direkte, spare tid og er villig til å betale litt ekstra for det.

4. KLASSEREISE
SAS har en tid nå forberedt å dele kabinen også på innenriksnettet i to klasser, en økonomi og en business. Men det blir ingen gjentagelse av best og back, det blir ingen fysisk gardin. (Dette var en Braathens løsning. Komm: P. Gram)

5. MER UNDERHOLDNING
SAS jobber med å få på plass mye nytt på underholdningsbiten, og vil gjøre det mulig for reisende å bestille det man vil se på nettbrett om bord, og så laste dette ned på flyplassen før reisen.
Det kan være TV-serier, filmer, blader og aviser. Tilbudet blir gratis, mot å se reklame som skal finansiere ordningen.

6. NYTT PÅ FLYPLASSENE
SAS vil bygge egne lounger også for dem som reiser fullpris på innlandsnettet.
Det er et eget lokale der de kan slappe av i rolige omgivelser mens de venter på flyet sitt. Også sikkerhetskontrollen skal bli kjappere, i likhet med på utenriks vil det bli egne «fast track» for innlandsreisende.

7. NYE FLY
Selskapet faser ut gammelt materiell og kjøper inn bl.a. nye Boeing 737-800, samme flytypen som dominerer i Norwegians flåte.
Dessuten har SAS i bestilling splitter nye Airbus-fly av typen Airbus A320 neo, det nye mellomdistanseflyet som åpner enda flere rutemuligheter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.