tirsdag 20. november 2012

Vil du bli flyger? Hold deg isåfall unna helikoptre


Det er tøffe tak nå, og det er lenge siden flygeryrket hadde en aura av glamour knyttet til seg.
Helikopterflygerne kom først med i "det gode selskap" da de ble med i IFALPA arbeid i 1979. Da gikk arbeidet ut på å nå samme sikkerhetsnivå som for vanlig kommersiell rutegående flytrafikk. Det gjelder ikke minst tekniske forhold, men også arbeids- og flygetidsbestemmelser og arbeidsforholdene i cockpit.
Innlands helikoptervirksomhet lider under en særdeles dårlig statistikk. En leser om "servo transparency" og "jack stall" som sannsynlige havariårsaker. Kan virke som om mindre helikoptre har svakheter ved konstruksjonen.
Offshoreflyging er mye sikrere, iallefall i norsk i forhold til engelsk sektor. Vi har nå fått avdekket konstruksjonssvikt i de mest brukte typene samt at flygerne får skader av å fly i en av dem. Fly er og blir sikrere enn helikopter.

Sakset fra Stavanger Aftenblad i dag:



Tom Heradstveit frykter at arbeid i fire av seks helger blir for mye for mange pilotkolleger i SAS

FOTO: Pål Christensen

SAS-flygere må jobbe seks av åtte helger


Den nye redningsplanen til SAS betyr at flygerne i flyselskapet må redusere lønnen med 10 prosent og arbeide 15 prosent mer enn før. De må også jobbe seks av åtte helger.


- Flygerne oppnådde likevel en viss bedring i betingelsene i forhold til den opprinnelige planen til SAS-ledelsen. Blant annet ble lønnskuttet noe mindre enn ledelsen først dikterte. Her var lønnskuttet satt til 15 prosent, men i løpet av forhandlingene klarte de tillitsvalgte å redusere kuttet til 10 prosent, sier SAS-kaptein Tom Heradstveit fra Joa, til Aftenbladet.

Drøftelsene som pågikk inntil flygerne og de øvrige sju fagforeningene godkjente avtalen, var knallharde. Forhandlingene er de tøffeste som har vært i mine 23 år i flyselskapet, fortsetter 47-åringen.
Han sier seg glad for at den nye kollektivavtalen er kommet i havn. Etter en uke i usikkerhet kan de ansatte i flykonsernet begynne å se framover igjen, understreker han.
Avtalen omfatter endring av flygernes arbeidstid, ferie, fritid og lønn. Flygere skal nå arbeide inntil 47,5 timer per uke. Arbeidstiden kan også overskride denne fristen ved forsinkelser eller andre uforutsette forhold med inntil 60 timer per uke, men aldri over denne ukentlige arbeidsmengden.

Harde tørner

Tom Heradstveit sier den nye arbeidstiden betyr at piloter i SAS må være forberedt på å arbeide inntil seks av åtte helger. Så meget arbeid per weekend når andre samfunnsborgere stort sett er fri, blir nok en hard belastning for mange av sine 1600 arbeidskolleger i SAS, antar han.

De siste dagene har vi vært vitne til et klassisk drama. Flyselskapet SAS kjemper for livet.
- Den nye arbeidsplanen viser at flygere er skiftarbeidere. I samfunnet ellers arbeider folk med skiftarbeid bare 35 timer per uke, fortsetter SAS-piloten.

- Vi tok ansvar, sier tillitsvalgt Erik Lund Berthelsen fra Stavanger, som i natt underskrev avtalen som kan redde SAS.
Han peker på at dagens SAS-flygere må arbeide både sent og tidlig. Stadig oftere blir tidtabeller lagt slik at arbeidsdagen først avsluttes langt på natt, påpeker Heradstveit.
I den nye spareplanen pålegges fulltidsansatte flygere i SAS å arbeide 195 dager i året. Deler av arbeidstiden tilbringes ofte på hotell langt borte fra hjemmet.

Lønnsnivå

For dette blir flygerne i det skandinaviske flyselskapet lønnet etter en skala fra 30.000 kroner i måneden for de yngste og ferskeste pilotene til 100.000 kroner månedlig for de eldste og med lengst ansiennitet. Lønnsmessig kan SAS-flygerne konkurrere med andre europeiske flyselskaper i samme størrelse og klasse.

Flygere i SAS har like siden starten i 1946 hatt 60 år som pensjonsalder. Så sent som sist sommer ble flygerne enig med ledelsen om 62 år som øvre aldergrense. I den nye avtalen er aldersgrensen hevet enda en gang - nå til 65 år.
I avtalen blir også pensjonsordningen i flyselskapet tilpasset det skandinaviske marked. De lukrative pensjoner som piloter i tidligere tider oppnådde blir dermed betydelig redusert. Dessuten skal alle med såkalt ytelsesbasert pensjon over på en premiebasert ordning.

Base på Sola

Tom Heradstveit har vært flyger i SAS siden han begynte som styrmann på langrute-flyene Boeing 767 i 1987. Han var bare 24 år da han begynte å fly interkontinentale ruter til byer i USA og Det fjerne østen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.