torsdag 20. desember 2012

Skryt på glanset papir

Skryt fra Eurocopter på deres web side:

The twin-engine EC725/EC225 rotary-wing aircraft family features high-performance navigation and mission systems, including a unique digital four-axis autopilot. Offering excellent flight autonomy, this powerful machine is also great for tactical transport as it has a large cabin with seating for 25 persons. As a result, the EC725 military version and its EC225 civilian/parapublic variant have become the reference for civil and military search and rescue, off-shore and passenger transport missions around the world.

Til dette er å si at EC225 er underpowered. Den har elendig single engine performance og vil neppe tilfredsstille kriteriene til Cat. 2 Enhanced (PC2e). Dernest er typen de facto satt på bakken. Gearboxen er belemret med svakheter. Ikke mye selvkritkk her nei.
Når det gjelder PC2e så skriver Sintef i sine utsikter for 2009 - 2019:
 
Increase in engine performance compared to helicopter weight (introduction of
Performance Class 2 enhanced.
 
De mener at dette er et sikkerhetsfremmende tiltak. Som sagt, helikoptrene bygges ikke etter disse kriteriene i dag. Økes MGW så brukes den til payload og ikke til performance. Akkurat som da helikoptrene ble introdusert i Nordsjøen på 60-tallet. Skal en introdusere PC2e så må payload reduseres i de flest tilfeller for EC225s vedkommende. PC2e står omtalt mange steder både i ICAO Annex 6 og i NPA-8 til JAR-OPS 3.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.