lørdag 16. februar 2013

SAS med no-flapper på Sola

Apropos no-flapper: I 1995 jobbet jeg i Vietnam. I november samme år skulle kona og jeg på en ferietur til Hue. Vi kom ikke dit fordi Perfume River var gått over sine bredder, så vi landet i Da Nang istedet. Vi var pax i en kliss ny ATR42 fra Vietnam Airlines. Tja, hva gjør vi nå. Vi drar videre nordover og fikk billetter med en gammel Interflug Tu134. På innflygingen til Noi Bai fløy vi ekstremt lavt. Jeg så at vi ikke hadde flaps ute. Arbeiderne på rismarkene kikket også opp og lurte på hva som var på gang. Vi landet uten noe trouble og taxet inn. Da så jeg en Gulfstream II stå i avgangsposisjon. Så kom det dundrende to MiG 21 som ga på AB rett over flyet og trakk til himmels. "Jøss, litt av et show", tenkte jeg. Hvem var ombord i det flyet? Robert McNamara. Det var mye på èn dag dette......

På flymuseet i Hanoi var det en liten norsk avdeling som beskrev den virksomheten jeg var en del av, samarbeid mellom internasjonale selskaper og oljeindustrien i landet.


Et charterfly fikk problemer på vei til Norge fra Las Palmas og måtte snu. Flyet landet i kveld på Sola utenfor Stavanger. - veldig dramatisk, sier en passasjer til BA.no. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix

SAS-fly fikk problemer i luften og måtte snu

Et charterfly måtte snu og lande i Stavanger lørdag kveld. - Skikkelig skummelt, sier en av passasjerene.

De 108 passasjerene var på vei hjem fra Las palmas til Bergen da SAS-flyet fikk problemer med flapsen og valgte å lande i Stavanger i stedet.
Her landet det klokken 21 lørdag kveld.
– Vi måtte sitte med hodet mellom beina i rundt ti minutter. Det var skikkelig skummelt, og flyet landet med full fart, sier en anonym passasjer til BA.
Ifølge avsien skal flyet ha snudd bare en liten stund før det skulle landet på Flesland utenfor Bergen.
Etter landingen skal piloten ha kommet ut til passasjerene og forklart dem situasjonen.
- Vi hadde landet med veldig stor hastighet uten flaps både foran og bak. Det føltes veldig dramatisk.
SAS understreker at det ikke skal ha vært en nødlanding, men en kontrollert landing.
Informasjonskonsulent Monica Hovland bekrefter at flyet landet med stor fart på Sola.
– Flyet fikk problemer med flapsen, og valgte Stavanger fremfor Bergen fordi det var bedre bremseforhold der. En annen grunn er at SAS har mekanikere på basen der, sier hun til BA.
Foreløpig vet ikke SAS noe om årsaken til at flapsene ikke fungerte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.