lørdag 16. mars 2013

Hangarskip - India

Under mitt besøk i Cochin i India nylig, så jeg et hangarskip  ved kai. Det lå på det som er definert som militært område, Cochin Shipyard. Like ved ligger Indian Navy Air station Cochin. Jeg fant ut at det var INS Viraat som var inne for å få nytt utstyr. Jeg satt i en buss under fart og fikk ikke tatt foto, men bildet under fra The Hindu Times, viser dette utgamle fartøyet:


Den særdeles skarpe iakttaker ser at den har noe britisk over seg. Yep, dette er gamle HMS Hermes, britenes flaggskip under Falklandskrigen. Kjølen ble strukket i 1944! Jeg fortalte guiden vår om min observasjon og han sa at fartøyet skal være klart i 2017. Hm. Jeg sjekket på dette og det som skjer på Cochin Shipyard akkurat nå er at her bygges Indias første selvkonstruerte hangarskip av en ny klasse som heter Vikrant. Den skal være klar i 2017:

Foto av INS Vikrant: The Hindu times
 
Illustrasjoner på nettet viser at fartøyet blir ganske lik den russiske Kuznetsov klasse. Du husker naturligvis Varjag som  gikk til Kina. Det en uten videre skjønner at det har med slekt og venner å gjøre; Russland, India og Kina i forbindelse med våpenutvikling og handel. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.