søndag 31. mars 2013

UAV - testes av NLA

 
På Dagsrevyen nå så jeg en 6-rotors liten dings som kan gjør en jobb i søk- og redningsøymed. Dersom du har fulgt med på bloggen min, så vet du at dette er gammelt nytt for meg, men ganske nytt for de som elsker å tenke på UAV`er som droner som dreper sivile i militære konflikter. Det gjelder media generelt. Jeg er veldig glad over å se at det etter hvert kommer institusjoner som ser på disse som hjelpemidler til fredelige formål. Teknologirådet uttrykker at disse hjelpemidlene krever piloter med kompetanse og forståelse for faremomentene. Luftfartstilsynet uttaler seg ikke til NRK i kveld, men de har en plan om å ile langsomt.

Det er ganske pussig at det sjelden er Luftambulanstjenesten ANS som tenker innovativt, det er oftest de enkelte selskapene som er underlagt kontrakt med Staten som tenker.....

Luftambulansetjenesten i Norge drives av hovedsakelig av Luftambulansetjenesten ANS, et statlig selskap etablert i 2004. Luftambulansetjenesten ANS er et felles datterselskap for de regionale helseforetakene. Selskapet har det operative ansvaret nasjonalt for luftambulansetjeneste. Helseforetakene har det medisinske ansvaret og stiller med medisinsk personell. Luftambulansetjenesten ANS har hovedkontor i Bodø (administrasjonen). Tjenesten holder i tillegg til i Trondheim (medisinsk tekniske tjenester) og Tromsø (Flykoordineringssentralen). Operasjonene settes ut på anbud. Luftambulansetjenesten ANS har i dag kontrakt med to operatører (Norsk luftambulanse AS og Lufttransport AS) for ambulansefly og ambulansehelikoptre. Pr 2010 har vi baser for ambulansefly på syv steder (Kirkenes, Alta, Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen) med til sammen ni fly i tjeneste. Basene Alta og Gardermoen har to fly hver. Baser for ambulansehelikoptre er på 11 steder (Tromsø, Brønnøysund, Trondheim, Ålesund, Førde, Bergen, Stavanger, Arendal, Ål, Lørenskog og Dombås) med til sammen 12 helikoptre i tjeneste. Lørenskog har to helikoptre i drift. Helse- og omsorgsdepartementet har avtale med Justis- og politidepartementet om at redningshelikoptrene også kan benyttes til luftambulanseoppdrag dersom ikke søk- og redningsoppdrag må prioriteres foran. Basene for redningshelikopter er på seks steder (Banak, Bodø, Ørland, Florø, Sola og Rygge).
De regionale helseforetakene betaler alle kostnader knyttet til luftambulansetjenesten. Dette skjer i henhold til eierandel. Luftambulansetjenesten ANS sitt budsjett for 2010 viser samlede kostnader på 703 MNOK. Selskapet har 22 ansatte fordelt på 17,5 årsverk. Operatørene har til sammen 191,5 årsverk knyttet til luftambulansetjenesten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.