- Vi gjør noe feil om vi ikke greier å operere på halvparten av kostnadene til SAS - og vi skal under halvparten, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian til E24.
Tirsdag formiddag varslet flyselskapet SAS det har inngått en intensjonsavtale med Airbus om bestilling av 12 nye langdistansefly - fire A330-300 Enhanced og åtte Airbus A350.
Annonseringen av avtalen ble gjort samme uke som Norwegian får sitt første Boeing 787 Dreamliner, og flere har gitt uttrykk for at SAS-avtalen er en respons på konkurrentens langdistansesatsing.
- Hvis dette er et svar, så er de veldig sent ute, flirer Kjos.

Norwegian-sjefen mener at utskiftningen er forståelig, og han er avslappet i forhold til konkurransen.
- 330-en er en god, gammel traver, selv om den er forlenget og fiffet opp. Men det er fornuftig at de bytter ut. 340-ene har for høyt drivstoff-forbruk og er gamle, sier han.
- På høyde
Grunnen til at SAS gikk for to ulike flytyper, er at leasingavtaler for flere aldrende A340-maskiner går ut allerede i 2015, mens de første A350-flyene ikke kan leveres før 2018.
I mellomtiden skal dermed A330-300 Enhanced-flyene tas i bruk, samtidig som kabinene i flere av SAS sine eksisterende langdistansefly oppgraderes.
- Med en helt ny kabin på de eksisterende flyene og nye A330-fly på vei, vil våre passasjerer få et produkt som er helt på høyde med Norwegians, sier driftsdirektør Flemming Jensen i SAS til Check-in.dk.
Bjørn Kjos er ikke enig.
- Det må være om man mener at en 330 er like bra som en Dreamliner da, men jeg har jo en litt annen oppfatning. 350-en er bra, når den først kommer, men det fem år til, sier han.
- Blir fantastisk
SAS opplyser at flyordren skal finansieres gjennom eksportkredittfinansiering og sale/leaseback. Sistnevnte betyr at flyene selges til et leasingselskap, mens SAS leier dem tilbake.
Slik skal selskapet unngå at de skandinaviske skattebetalerne blir sittende igjen med regningen.
- Det gjenstår å se. Det er lenge til 2018, eller 2015. Konkurransen på langdistanse vil bli hardere etter hvert som vi får inn mange Dreamlinere, sier Kjos.
Det første i rekken av Norwegians nye drømmefly er ikke langt unna: Kjos har nettopp ankommet Seattle, der Norwegian skal få overrakt sin første Boeing 787 Dreamliner denne uken.
- Vi har jo sett fram mot dette i lengre tid nå. Vi skulle gjerne hatt den i april, men nå er endelig tiden kommet, og vi gleder oss veldig til å få 787-en i produksjon. Det blir en fantastisk flyvemaskin, sier Kjos.
Norwegian har bestilt åtte 787-8 Dreamlinere til den planlagte langdistansesatsingen. Tre av disse er egeneide og fem er leasede.