tirsdag 25. juni 2013

Paris Air Show

Tekst og fotos Per Gram

A350 hadde fly-by under åpningsdagen. Omtrent samtidig annonserte Boeing at de starter opp med B787-10 prosjektet. Den ikke ukjente Steven Udvar-Hazy signerte en kontrakt på 30 fly på vegne av Air Lease.

Kun èn dag på Le Bourget ar naturligvis for lite. Undertegnede og kollega Reinhard Lillebø fikk foretrede hos Sikorsky og Finmeccanica slik at vi fikk innblikk i så mye som var mulig å få servert uten at selskapene gikk ut over sine taushetsbelagte forpliktelser. Vi fikk samtale med personer som er direkte involvert i SAR-utgavene av S-92A og AW101 som etter min mening er de to kandidatene som bør short-listes. Selskapene som leverer disse vil, slik jeg forstod det, ikke ha problemer med å etterkomme den umåtelig lange listen med særønsker som prosjektgruppen har konstruert.
Hos Finmeccanica fikk vi også briefinger om AW169 og AW189 i SAR rollen. Hos Sikorsky hadde jeg anmodet om å få innblikk i deres utvikling av fra X2 til Raider, men tiden strakk ikke til.

Conrad Mohr og Jim Griffin fra Finmeccanica og Reinhard Lillebø i AW169

Et par eye-catchers for helikopterinteresserete var naturligvis AW`s elektrisk drevne flygende vinge, Project Zero UAV, og Eurocopters X3. Om førstnevnte fikk vi en særbriefing kun for inviterte gjester:


Apropos elektrisk; EADS lille og søte totmotors maskin F-WATT vakte også oppmerksomhet:


Det var ikke færre enn to B787 på flight line hvorav en fløy. A380 med to registreringer, fransk og engelsk, var lett synlig på static display og på den vekslende blå-grå himmelen. Det har ikke vært en eneste bestilling av A380 de siste 5 årene før et tysk leasingselskap bestilte 20 fly.



Russerne var sterkt tilstede i år, men jeg fikk ikke se den mye annononserte Su35S fly. Sjekk video her: http://tinyurl.com/p8v325m

Her ser du den på flight line:


Russerne stilte også med sin nye Antonov 70 transportmaskin som har kontraroterende "skovler":





Russerne hadde aerial display med et Ka 52 angrepshelikopter samt at de viste mock-up av sin flotte Ka-62 maskin, en forvokst EC155.

Hvor var USA`s militærfly? Hjemme. Sikorsky hadde en sivil Blackhawk utstilt.

UAV fronten er ikke rolig på noen måte. Den store gimmicken i år var samarbeidsprosjektet Neuron som var så hemmelig at vanlige dødelige kun fikk fotografere den gjennom en boble:



Jeg rakk ikke å få med meg den nye Hammerhead til Piaggio. Mange prosjekter har dukket opp og forsvunnet igjen. Jeg tenker på Talarion som jeg så her i 2009 og Mantis som jeg så på Farnborough i 2010. Prosjektene er imidlertid ikke annonsert som kansellerte.

Kongsberg, Nammo, FSI, AIM Norway og HeliOne hadde stands på showet.

OK, jeg kommer tilbake så lenge jeg kan...... Neste år Farnborough.

Flybestillinger

Paris Show Orders from Around the Globe Stretch Backlogs
AIN Air Transport Perspective » June 24, 2013



Ryanair chief executive Michael O’Leary has opted for an all-Boeing solution to his fleet-expansion plans after abandoning plans to consider China’s Comac C919 narrowbody as an alternative to Western equipment. (Photo: Gregory Polek)
June 24, 2013, 12:56 PM
As predicted, most airliner makers went home from last week’s Paris Air Show with yet longer backlogs of orders. Factoring in all the provisional sales (those covered by options, letters of intent or a memorandum of understanding), manufacturers announced something like $170 billion in new aircraft and engine business at Le Bourget. Recent experience has shown that the air transport sector has followed through on a large proportion of these provisional sales, promising at least half a dozen more years of strong income levels in civil aerospace but also mounting challenges for the strained supply chain.
Quite apart from the sheer volume of orders placed at the show, the geographical base of the airline customers involved was impressive. In recent years aggressive new carriers from the emerging air transport markets of Asia and the Middle East have dominated the airshow circuit with their buying power. But this year’s show brought significant volumes of new fleet expansion and replacement from carriers in what have been troubled markets, the U.S. and Europe. For example, United Airlines ordered 10 A350-1000s and upgraded 25 -900 options to firm purchases of the larger -1000 in a $4.4 billion contract. U.S. low-cost carrier Spirit Airlines ordered 20 A321neos and changed options for A320neos into A321s at a total cost of almost $2.6 billion. Boeing also benefited, with Ryanair, arguably Europe’s most profitable carrier, inking a $15.6 billion deal for up to 175 of its 737-800 narrowbodies. After apparently falling out with Airbus a few years ago, Ryanair founder Michael O’Leary tried to make Boeing work harder for his business by suggesting that he might become the first foreign customer for China’s Comac C919. Evidently, he got deterred by that program’s continued delays and looked west once more to Seattle.
Regional aircraft makers also had a busy week at Le Bourget. ATR reported its most prosperous Paris Air Show ever, with contracts valued at more than $4.1 billion. The latest deal came on June 20, when Air Lease placed a $120 million order for five ATR 72-600s. One day earlier leasing group HGI Aircraft signed a $482 million contract for 20 ATR 72-600s that will go to Brazilian carrier Passaredo Linhas Aereas. This followed an earlier $2.1 billion deal with Nordic Aviation Capital, which is to take 91 of its twin turboprops. Embraer topped this with deals valued at up to $18.75 billion, but much of these related to early launch commitments for the new E2 versions of its E-Jet line of regional jets. Bombardier logged orders for three CRJ1000s and four Q400s with Nigeria’s Arik Air, as well as three more Q400s to Horizon Air, in contracts valued at just under $400 million.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.