mandag 19. august 2013

Ipad i kabinen - Fra Aftenposten i dag


Kabinsjef André Moe hos Norwegian får informasjon om passasjerene via Ipad, et nytt hjelpemiddel for det norske lavprisselskapet.
FOTO: SIGNE DONS

Snart er all service på ett brett i flyene

Ipad i bruk som hjelpemiddel.
Flyselskapene tar i bruk Ipad for å få vite mest mulig om deg.
Det kan gi positive overraskelser neste gang du skal ut og fly.
Norwegians rute DY 1786 til Lisboa er klar til avgang. Kabinsjef André Moe sjekker de siste opplysningene på Ipaden for å forsikre seg om at antall reisende stemmer med passasjerlisten. På nettbrettet får han også vite om noen har spesielle behov, pluss annen informasjon om dagens flyvning og passasjerer.
- Nettbrettet gjør det enklere å drive kundeservice om bord. Det erstatter muntlige beskjeder og bunker med papir, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian. All informasjon om flyvning og passasjerer er lastet ned på nettbrettet og avløser gamle og omfattende papirmanualer.
Selskapet har satt i gang testbruk av «The crew pad» hos utvalgte kabinansatte, og tilbakemeldingene så langt er utelukkende positive.

Full fart inn

Norwegian tjener mindre penger per passasjer1

Både SAS og Norwegian øker på med flere flyseter.
Neste gang du går om bord i et fly og møtes av en kabinansatt med Ipaden oppe er det altså ikke fordi vedkommende sjekker sin private Facebook-konto.
Flyselskapene tar i bruk en ny kommunikasjonskanal, og målet er å spisse passasjerservicen.
British Airways og spanske Iberia har gjort det. Flyselskapene Qatar Airways og Emirates like så. Og nå er den på full fart inn hos Norwegian også.
Foreløpig er bruksområdet for Norwegians Ipad noe begrenset. Når nettbrettet er tatt i bruk på permanent basis skal det inneholde et nøyaktig setekart som vil gi besetningen mulighet til å tildele seter som ikke er bestilt, kommunisere trådløst med kolleger på bakken og drive så å si normal kundeservice også mens flyet er på vingene.
- Ansatte kan via Ipaden gi beskjeder til bakkepersonell om oppdaterte cateringbehov. Og ved plutselige forsinkelser skal systemet senere kunne sørge for at folk som skal ha videre transport med oss til endelig bestemmelsessted få sine billetter endret mens vi er i luften, sier Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Oppgradering

Hos British Airways har bruken av Ipad pågått i et par år nå og blitt en absolutt nødvendighet i kundepleien om bord. Ipaden gir et vell av informasjon om den enkelte reisende - plassering i flyet, bonusklubb-status, tidligere reiser, reisefølge og spesielle ønsker om måltider.
Med flere klasser, et verdensomspennende rutenett har selskapet derfor ofte passasjerer med krevende individuelle behov.
Norden-sjef for BA og Iberia, Peter Rasmussen gir følgende serviceeksempel:
- Vi kan se av passasjerhistorikken på iPaden at en av passasjerene hadde en dårlig tur med oss sist, med forsinkelse og bagasjekrøll. Da kan det være hyggelig for akkurat denne reisende at vi viser at vi er kjent med hans historie. Kanskje kan vi også tilby vedkommende om å bli flyttet frem til en høyere klasse som et plaster på såret. Slikt glemmer ikke en passasjer så lett, forteller Rasmussen.
Han nevner også at selskapet kan ha høyere fokus på gode bonus-kunder ved hjelp av Ipaden.

Egen concierge-stab

SAS selger fly for 450 millioner kroner2

SAS har solgt seks fly av typen Boeing 737-600 for i alt 450 millioner norske kroner.
Qatar Airways, som har daglige avganger fra Oslo til sin Midtøsten-base i Doha, er et av verdens ytterst få 5-stjerners flyselskap.
Selskapet har lenge støttet seg til Ipad-informasjon om kundene, spesielt de som reiser på business og første klasse. For disse reisende har selskapet et servicenivå der man bl.a. stiller med en egen concierge-stab. Besetningen skal kjenne ønskene deres i god tid før flighten.
Via spesialkonstruerte applikasjoner kan kabinpersonalet kommunisere med hjemmebasen via iPaden og tidlig få formidlet spesielle ønsker og bestillinger bare ved et tastetrykk.

Forstå kundenes behov

- Ipaden gjør at vi skal kunne forutse passasjerens behov og gjøre oss i stand til å forstå våre kunder bedre. Slik kan vi sette nye standarder i service og kundeopplevelse, sier selskapets sjef, Akbar Al Baker.
Hos kollegene i flyselskapet Emirates blir servicen spisset med et Ipad-program som er spesielt designet for selskapet. Kommunikasjonsdirektøren i selskapet, Patrick Branelly sier at en stor del av passasjerservicen nå kan forbedres takket være bruk av brettet.
- Selskapets eget Ipad-program gir for eksempel kabinsjefene mulighet til å oppgrardere reisende med bonuspoeng under selve flyturen. Bruken av Ipad har åpnet for en service som for få år siden var utenkelig, sier han.
For flyselskaper flest er Ipaden fremfor alt et operativt hjelpemiddel som gjør det enklere for ansatte å avvikle flyprogrammet. Informasjon som måtte formidles muntlig før eller som fantes i omfangsrike skriftlige instrukser, er skiftet ut med i en elektronisk versjon. Mange selskaper har kastet ut pilotenes omfangsrike papirmanualer og erstattet dem med en lett og raskt oppdatert versjon på Ipad

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.