fly - Kjell Sture Johansen og Andreas Tøllefsen kontrollerer flyet før testturen. - Foto: Torill Ustad Stav / NRK
Kjell Sture Johansen og Andreas Tøllefsen kontrollerer flyet før testturen.
Foto: Torill Ustad Stav / NRK
– Engine, check!

Kjell Sture Johansen og Andreas Tøllefsen står på den grusdekkede rullebanen på flyplassen i Ny-Ålesund.
De kontrollerer instrumenter og motor på det lille, svarte flyet, som skal testes ut over den arktiske tundraen.
I flytårnet står Rune Storvold og følger med på at alt går som det skal. Han er seniorforsker ved Northern research institute (Norut) i Tromsø, og leder prosjektet i Ny-Ålesund.

Mange ulike instrumenter

I flere uker hver sommer de siste årene har han og teamet testet ut ulike typer ubemannede fly (UASer). Fire år har de fløyet på Svalbard.
Det lille svarte flyet trenger bare et lett kast, for å komme seg på vingene. Under dagens flytest, skal det fly et mønster over flyplassen, ta bilder og filme.
– Denne typen fly er aktuelle til bruk under redningsoperasjoner, for eksempel i offshore, fordi de er lette å ta med og bruke. Flyene kan mye lettere oppdage folk i sjøen, enn man kan fra en båt, forklarer Storvold.
ubemanned fly 2 - Det superlette elektriske flyet kastes i lufta for ås starte, og kan bli brukt blant annet i redningsaksjoner. - Foto: Torill Ustad Stav / NRK
Det superlette elektriske flyet kastes i lufta for ås starte, og kan bli brukt blant annet i redningsaksjoner.
Foto: Torill Ustad Stav / NRK
Men flyene kan ta med seg mange ulike typer instrumenter eller nyttelast. Flyene som blir satt opp fra Svalbard har blant annet brukt laser til å måle høyden på ulike breer, for å se hvor fort breen smelter.

Flyr til iskanten

– Vi prøver å finne ut hvordan vi kan koble målingene flyene gjør, med tidligere målinger som er gjort, slik at det kan brukes i forskningen, forklarer Storvold.
Flyene blir også sendt ut med spektrometer, som måler lyset i nitti kanaler, mot tre kanaler, som vanlige kamera bruker.
Det største flyet har en rekkevidde på hele 2000 kilometer, og før sommeren er over, håper Storvold at det kan fly helt opp til iskanten nord for Svalbard for å gjøre målinger.
Se NILUSs film om hvordan flyene skytes ut på Grønland:

Fløy på Grønland

I 2008 deltok flyene fra Norut i et forskningsprosjekt på innlandsisen i Grønland. Forskerne brukte flyene til å samle inn data om albedo, som er mengden av lys som reflekteres, for eksempel fra en snødekt flate.
– Refleksjonen forteller noe om hvor mye av solenergien som absorberes av snøen, og dermed hvor mye det smelter, sier Storvold.
Data fra slike undersøkelser kan senere brukes i klimamodeller. Prosjektet var et samarbeid mellom NILU, Norut og Norsk Polarinstitutt.
flybruk 4 - Prosjektleder Rune Storvold viser fram det største flyet deres, som kan nå iskanten nord for Svalbard. - Foto: Torill Ustad Stav / NRK
Prosjektleder Rune Storvold viser fram det største flyet deres, som kan nå iskanten nord for Svalbard.
Foto: Torill Ustad Stav / NRK

Framtidens forskning

Storvold mener UASene kan spille en viktig rolle i framtidens polarforskning.
– I dag måles isen på sjøen og breer manuelt. Man kjører skuter eller helikopter ut på isen, og borrer for å måle tykkelse. Det er greit på breer nær bebyggelse, men veldig dyrt på avsidesliggende breer. Flyene gjør det mulig å samle data over store områder, sier Storvold.
Han tror bruken av ubemannede fly vil bli mer og mer vanlig, spesielt når et nytt lovverk for denne typen fly kommer på plass om fem år.
Storvold har fått støtte fra Forskningsløft i nord til å teste flyutstyret på Svalbard fram til 2014, og håper at prosjektet kan fortsette enda lengre.
isbre - Slik blir bildene de ubemannede flyene tar over isbreene på Svalbard. - Foto: UAS /
Slik blir bildene de ubemannede flyene tar over isbreene på Svalbard