Måten Norwegian har festet grepet om markedet på, gjør nemlig terskelen for å forsøke seg i Skandinavia høyere enn på lenge, mener analytikeren Jens Flottau.
Tyskeren er redaktør for sivil luftfart i tidsskriftet Aviation Week og blant de fremste ekspertene på den europeiske flybransjen.
Hvis jeg var Lufthansa, ville jeg rette blikket mot andre steder i verden enn Skandinavia.
Jens Flottau, Aviation Week
– Norwegian har endret spillereglene i Skandinavia, sier Flottau til NRK.

SAS på vei ut av stormen

I mange år har det mest tradisjonsrike selskapet i området, SAS, fløyet i kraftig turbulens. Men etter en smertefull snuoperasjon, kan konsernsjef Rickard Gustafsson se ut til å ha klart å manøvrere seg ut av den verste stormen.
– Vi er i en bransje hvor vi aldri kan slappe av, sier Gustafsson, som sist uke kunne legge frem det første positive SAS-resultatet på seks år.

I en krevende hestekur kutter flyselskapet kostnader: Lønninger reduseres, arbeidstider forlenges, hundrevis av ansatte sparkes, bygninger og datterselskaper selges. Og det gir nå resultater.
– Jeg tror på SAS. Og jeg tror på våre medarbeidere, sier Gustafsson.

Lufthansa snuser på SAS

Den betydelige omstillingen SAS gjennomgår blir lagt merke til internasjonalt. Blant dem som følger det skandinaviske selskapet tettest, er den tyske Star Alliance-partneren Lufthansa.
Christoph Franz, sjef for Lufthansa - GIGANT: Tyske Lufthansa har i flere år vurdert å kjøpe opp SAS. Toppsjefen Christoph Franz er imponert over utviklingen i selskapet. - Foto: Michael Probst / Ap
GIGANT: Tyske Lufthansa har i flere år vurdert å kjøpe opp SAS. Toppsjefen Christoph Franz er imponert over utviklingen i selskapet.
Foto: Michael Probst / Ap
I september gikk Lufthansas mektige toppsjef Christoph Franz ut og poengterte hvor imponert han var over SAS-ledelsens innsats.

– De har forbedret mye i selskapet. Det gjør at vi kanskje igjen kan tenke oss å se på om et kjøp kan være mulig, sa Franz i et intervju med Svenska Dagbladet i september.
Et mulig Lufthansa-oppkjøp av SAS har blitt diskutert frem og tilbake i flere år. Selskapene har samarbeidet lenge, men de strukturelle problemene og den krevende økonomiske situasjonen i SAS, skal ha skremt bort den tyske giganten. På ett tidspunkt skal sågar en oppkjøpsavtale ha vært mer eller mindre klar til signering.
Jens Flottau har imidlertid forståelse for at SAS ikke har fremstått som noen lekkerbisken for Lufthansa.
– SAS har et relativt lite interkontinentalt rutenett, i et område som fortsatt er lukrativt. Derimot har de et veldig stort nettverk for korte ruter, og det er et felt hvor det har vist seg å være utfordrende å tjene penger, påpeker eksperten.
Dessuten, legger han til, har forretningsmodellen til SAS lenge vært altfor dyr.
Han mener SAS ikke hadde noe annet valg enn å gjennomføre en omfattende restruktering.

– Det var absolutt på høy tid, understreker analytikeren.

Ikke overbevist om SAS-suksess

Selv om Gustafsson forrige uke la frem svarte tall, er Flottau ikke bare optimistisk med tanke på selskapets fremtid.
– Det avgjørende spørsmålet er riktig nok om dette positive resultatet er en enestående begivenhet, eller om de klarer å gjenta det de kommende årene, sier eksperten.
Vi er i en bransje hvor vi aldri kan slappe av.
Rickard Gustafsson, SAS
Skulle selskapet bli såpass effektivt og veldrevet at det kan bli en potensiell oppkjøpskandidat, mener ham imidlertid at det fort kan bli Norwegian som hindrer selskapet i å bli en del av en større internasjonal sammenslutning.

– Hvis man i det hele tatt vil kjøpe, må man vurdere nøye hvor man skal gjøre det. Og da må man overveie om det er noen vits i å kjøpe i et marked hvor billettprisene stadig synker, og det finnes en konkurrent som Norwegian. Hvis jeg var Lufthansa, ville jeg rette blikket mot andre steder i verden enn Skandinavia, sier Flottau.
Dessuten har Lufthansa gjennomført flere andre oppkjøp de siste årene. Mens overtakelsen av Swiss har vært en suksess, sliter tyskerne fortsatt med å få full kontroll med økonomien i Austrian og Brussels Airlines.
Lufthansa-talsmann Martin Riecken sier til NRK at selskapet ikke har noen umiddelbare planer om ytterligere overtakelser, men at selskapet følger utviklingen i markedet.
Etter Tyskland, Italia og USA, er Skandinavia det viktigste markedet for den tyske giganten. Fra neste sommerprogram øker selskapet antall flyvninger til både Oslo og København.
Jens Flottau tror ikke på noe snarlig ekteskap mellom SAS og Lufthansa. For også Lufthansa driver for dyrt og bør gjennomføre omfattende endringer, mener han.