onsdag 18. desember 2013

Norwegian - Amerikanske flygere engasjerer seg - US ALPA

18-12-2013
Den amerikanske pilotorganisation ALPA henvendte sig tirsdag til det amerikanske transportministerium med en formel indsigelse mod Norwegians ansøgning om at beflyve USA med irsk driftstilladelse.
Den amerikanske pilotorganisation ALPA, der organiserer op imod 50.000 amerikanske piloter i 32 nordamerikanske flyselskaber, har længe raslet med sablen i forhold til den forretningsmodel, som Norwegian anvender på selskabets langdistanceruter.

Nu har de amerikanske piloter fået nok. Tirsdag eftermiddag afleverede ALPA en formel indsigelse til det amerikanske transportministerium, Department of Transportation (DOT) mod Norwegians irske model. Dermed opfordrer ALPA til, at DOT ikke godkender den ansøgning om beflyvning af USA, som Norwegian indgav til de amerikanske myndigheder den 2. december på vegne af det irske driftsselskab Norwegian Air International Limited (NAI).

"NAI´s operationsmodel bør straks og utvetydigt afvises. DOT bør ikke tillade at udsætte amerikanske flyselskaber og deres ansatte for unfair konkurrence og bør hurtigt afvise NAI´s ansøgning om beflyvning af USA," siger Lee Moak, der er flykaptajn og formand for verdens største pilotorganisation.

Dermed er det ikke længere godkendelsen af driftstilladelsen i Irland, der er den største udfordring, hvis og når den måtte komme. Hvis DOT følger den amerikanske pilotorganisations opfordring, kan Norwegians amerikanske operationer på EU-driftstilladelsen reelt komme i fare.

Norwegians model truer ifølge ALPA beskæftigelsen i den amerikanske luftfartsindustri, da Norwegian gennem sit irske driftsselskab og sindrige ansættelseskonstruktioner vil kunne operere billigere end amerikanske flyselskaber. Hermed vil en række jobs i den amerikanske luftfartsindustri potentielt være i fare.

Norwegian-modellen
ALPA kalder Norwegian-modellen for kompliceret og alligevel enkelt, når man får de enkelte komponenter skilt ad:
  • Køber nye Boeing 787-fly med rabat med hjælp fra den føderale Export-Import Bank, der er finansieret af amerikanske skatteydere
  • Registrerer flyene i Irland
  • Lejer piloterne på Singapore-kontrakter
  • Baserer piloterne i Bangkok
  • Flyver flyene fra punkter i Europa (både i og udenfor Skandinavien) til udvalgte destinationer i USA
Det er indlysende en torn i øjet på den amerikanske fagbevægelse, at amerikanske skatteyderes penge medgår til en for Norwegian attraktiv finansiering af flykøbene hos Boeing samtidig med, at disse flykøb ifølge ALPA efterfølgende benyttes til unfair konkurrence mod de amerikanske flyselskaber.

"Hvis Norwegian får tilladelse til at vælge og vrage mellem de lande, hvor selskabet etablerer datterselskaber og beskæftiger sine flybesætninger, vil amerikanske flyselskaber blive stillet ringere i konkurrencen, fordi USA har et sæt af love og regler for alle sine flyselskaber. Luftfartsaftalen mellem EU og USA var aldrig tiltænkt at tillade denne form for ordning," siger Lee Moak.

Udover indsigelsen til det amerikanske transportministerium har ALPA også rettet henvendelse til de irske myndigheder.

"Irland bør ikke gøre sig til medskyldig i NAI´s forsøg på at omgå reglerne," siger ALPA-formanden.

Foto: Flykaptajn Lee Moak er formand for over 50.000 piloter organiseret i ALPA.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.