onsdag 19. mars 2014

B787 er trygg sier landet som først sertifisert den

Flyet er konstruert feil. Det er modifisert for å kunne ha et batteri brennende i en boks som forhåpentligvis er sikker nok til å holde brannen i boksen slik at flyet kan lande sikkert. Dette er etter min mening totalt forkastelig og strider imot alle prinsipper om flykonstruksjon jeg kjenner til. Det sier også noe om sertifiserende myndighet og hvordan de beskytter flyindustrien i USA. EASA viser seg kun som et haleheng, puddel om du vil, til USA. Batteripakken er forøvrig sertifisert etter "extremely remote" prinsippet, akkurat som gearboxen til S-92A.


En 787 Dreamliner-maskin i Boeings fabrikkhall i South Carolina i USA. Foto: Randall Hill (Reuters)

USA: – Dreamlineren er godt konstruert og trygg

Det amerikanske luftfartstilsynet (FAA) slår fast at Boeings 787 Dreamliner-fly er godt konstruert og trygt å fly med.

Undersøkelsene, som var et samarbeid mellom produsenten Boeing og FAA, gir sju forslag til forbedringer på flytypen. Men myndighetene sier at flyet er godt laget og innfrir alle sikkerhetskrav.
Gjennomgangen av flytypen ble satt i gang etter en batteribrann om bord på en 787-maskin på Logan-flyplassen i Boston i januar i fjor. Sammen med en lignende episode i Japan førte det til at flytypen ble satt på bakken i tre og en halv måned.


Norwegian er blant de mange flyselskapene som har hatt store problemer med den nye flytypen etter at den ble satt i trafikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.