onsdag 19. mars 2014

Malaysian - Onsdag 19.

Malaysias statsminister forklarer ACARS
 
Wednesday, March 19, 2014

Malaysian PM Clarifies MH370 Avionics Disablement

Woodrow Bellamy III 
[Avionics Today March 19, 2014] Malaysia Airlines Prime Minister Najib Razak clarified a statement released over the weekend regarding the disablement of the missing flight MH370 jet's Aircraft Communications Addressing and Reporting System (ACARS). 
 
Flight MH370, a Boeing 777-200 traveling from Kuala Lumpur International Airport to Beijing Capital International Airport has been missing for 11 days now, with a search effort involving 25 different countries. 
 
On Saturday, March 15, Razak issued a statement indicating that officials investigating the disappearance confirmed with a "high degree of certainty" that the ACARS system was disabled before the aircraft reached the east coast of peninsular Malaysia. 
 
Tuesday, Razak clarified that statement. "We cannot determine exactly when ACARS had been disabled, only that it occurred within a specific time range: from 01:07 — approximately when the aircraft reached the east coast of peninsular Malaysia, and the last ACARS transmission occurred — to 01:37, which was the next scheduled reporting time. That is indeed the case," Razak said. 
 
Investigators believe that someone in the cockpit switched off both the ACARS system and a separate radar transponder system and then somehow veered the aircraft off of its original flight path. 
 
The transponder system that was reportedly switched off is used by Air Traffic Controllers (ATC) to track the aircraft with radar coverage. Disabling it would require the unplugging of circuits that are located above the pilot seat within the aircraft. 
 
ACARS is a component of the Flight Management System (FMS) that transmits data about the aircraft's performance throughout all phases of flight back to maintenance personnel on the ground. Disabling that system would require instructing the aircraft's flight management computers to switch the ACARS off. 
 
According to officials involved in the investigation, the aircraft most likely continued flying for at least another 5 hours after those two systems were turned off.  That is based on a satellite that continued tracking the aircraft's altitude and speed once per hour for another 5 hours after the two avionics systems were reportedly disabled. 
 
What occurred after the last known radar contact with MH370 will remain unknown until officials can access the missing aircraft's flight data recorder. 
 
"It is also important to recognize that the precise time ACARS was disabled has no bearing on the search and rescue operation. We know that the last known position of the plane as confirmed by the international investigations team was in either the northern or southern corridors, which is where our search and rescue efforts are focused," said Razak.
 
  • På flyplassen i Kuala Lumpur er en vegg fylt med hilsner til de savnede passasjerene fra Flight 370.
    FOTO: EDGAR SU


Flymysteriet i Malaysia:


Thailand ventet ti dager med å dele radarinformasjon


Først ti dager etter at Malaysia Airlines Flight 370 forsvant, deler militæret i Thailand informasjon som kan være fanget opp med nabolandet.



På en pressebriefing i Bangkok tirsdag sa det thailandske militæret at deres radar oppdaget et fly som kan være Malaysia Airlines Flight 370 bare minutter etter at flyets kommunikasjonssystem falt ned, melder nyhetsbyrået AP.
Informasjonen ble ikke delt med myndighetene i Malaysia tidligere fordi de ikke «ble spurt spesifikt om dette».
Talsperson i det thailandske luftforsvaret Montol Suchookorn beskrev en flyrute over Malakka-stredet, som er samme sted som den malaysiske raderen fanget opp flight 370 tidlig 8. mars, men det er uvisst om det er samme fly de to radarene har fanget opp.
At Thailand ikke har delt informasjonen med nabolandet raskt fører ikke nødvendigvis til noen store endringer i hva malaysiske myndigheter vet om skjebnen til flyet og passasjerene, men det reiser spørsmål ved i hvilken grad involverte land deler forsvarsinformasjon som kan løse flymysteriet, skriver AP.

Trusler mot eget land

Med bare sin egen radar å stole på tok det Malaysia en uke å bekrefte at flyet hadde kjørt over Malakka-stredet, en viktig detalj som førte til endringer i hvilket området det ble gjort søk i.
Malaysias transportminister Hishammuddin Hussein sa på en pressekonferanse tirsdag at søkeområdet nå er på totalt 7,68 millioner kvadratkilometer – et område på størrelse med Australia, skriver Reuters.
På spørsmål om hvorfor det tok så lang tid å frigi informasjonen, sa den thailandske talsmannen:
- Fordi vi ikke tok notis av det. Det thailandske luftforsvaret ser etter alt som kan utgjøre en trussel mot vårt land, så alt som ikke ser ut som en trussel ser vi bare på uten å foreta oss noe.
Han sa at flyet aldri nådde thailandsk luftrom og at Malaysias forespørsel om informasjon de første dagene ikke hadde vært spesifikk.

- Da vi ble spurt igjen, tok vi en ny gjennomgang av informasjonen vi satt på.


Landsbyboere på Maldivene så fly i lav høyde

Flere landsbyboere på en avsidesliggende øy i Maldivene forteller at de så et fly i lav høyde samme dag som det savnede malaysiske flyet forsvant.

Innbyggerne på øya Kuda Huvadhoo mener det var en jumbojet de så, ifølge nettavisen Haveeruonline. Men i likhet med det savnede flyet av typen Boeing 777 skal det ha vært hvitt og rødt.
– Jeg har aldri sett et jetfly så lavt over øya vår før. Vi har sett sjøfly, men jeg er sikker på at dette ikke var et av dem, sier et av øyenvitnene.
Haveeruonline opplyser at avisa har intervjuet åtte landsbyboere som alle forteller det samme. Flyet skal ha passert øya klokka 6.15 på morgenen 8. mars.
Letingen etter flyet pågår i et enormt område som strekker seg fra et havområde utenfor Australia til Kasakhstan. Men Maldivene ligger vest for leteområdet, og landet er ikke blitt bedt om å delta i søket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.