– Vi har ikke hatt så store problemer med elgen tidligere, men i år har det vært to stykker som har vært innom et par ganger. Og da jeg skulle ut og fly med dronen, oppdaget jeg elgen som sto og spiste av høyballene, sier Roald Hansen.
Han bor i Laksjok i Tana kommune i Finnmark, hvor han driver melkeproduksjon.
Da elgen ble obs på dronen prøvde den å stikke av, men det var ikke like enkelt da den var omringet av høyballer.
Sjekk hva som skjedde i videoen: http://tinyurl.com/knvjys8


Roald Hansen fløy ut med dronen sin da elgen forsynte seg av høyballene.

Elgens flukt fra dronen


Roald Hansen fløy ut med dronen sin og oppdaget elgen som forsynte seg av høyballene.

Bruker den gjerne igjen


Drone - Droner kommer i mange størrelser og fasonger. - Foto: Karl Kristian Langeland / NRK
Droner kommer i mange størrelser og fasonger.
Foto: Karl Kristian Langeland / NRK
– Dronen bråker en del når den kommer flyvende, og den fungerte jo fint for å få bort elgen. Jeg vil nok bruke den igjen hvis elgen kommer på nytt, sier Hansen.

Luftfartstilsynet har mottatt flere videoer av droner som flyr etter dyr som har skapt reaksjoner. De har sett på videoen til Hansen, og mener flygingen som vises der ikke bryter med retningslinjene for dronebruk.
De understreker likevel at det ikke er heldig å fly etter dyr, særlig over lengre tid. Luftfartstilsynet jobber også for tiden med et regelverk for bruk av droner.
– Da jeg så at elgen stakk av snudde jeg med en gang. Slik jeg ser det er det samme som om jeg kommer kjørende med firehjulingen, sier Hansen.