onsdag 21. mai 2014

Helikopter - S-92A

Som ansvarlig for denne bloggen så synes jeg det som kommer under er positivt, men jeg venter enda på det 5. hovedrotorbladet og 3o min. uten MGB olje.

Per Gram flyr "grønn" S-92A 2003 Foto: Ron Doeppner

Tilleggsinformasjon:
·         Per dags dato benyttes det 33 norskregistrerte Sikorsky S-92 helikoptre som benyttes i offshoretrafikken i Nordsjøen.
·         ADS-B vil også erstatte dagens satelittbaserte MADS-system.



Pressemelding
EASA Sertifiserer Sikorsky S-92® AMS 8.0 og ADS-B Out
20. mai, 2014

Top of Form

Stratford, Connecticut - Sikorsky Aircraft Corp. meddelte i dag at European Aviation Safety Agency (EASA) har sertifisert flere systemer for forbedret funksjonalitet for S-92 ® helikopteret. Sikorsky meddelte dette både på European Business Aviation Convention & Exhibit (EBACE) i Genève og på ILA Berlin-Messen i Tyskland. Sikorsky Aircraft er et datterselskap av United Technologies Corp. (NYSE: UTX).

Den nå sertifiserte programvareoppdateringen til Avionics Management System (AMS), versjon 8.0, gir skjermforbedringer for eksisterende funksjoner som støtter flere viktige anvendelsesområder for S-92, inkludert CAT A Takeoff, forbedrede flymønstre for søk- og redningsoppdrag, og Rig Approach, den første funksjonen i sitt slag på S-92 for automatisert innflygning til landinger på offshore olje- og gass- installasjoner. Disse forbedringene muliggjør ytterligere vesentlige sikkerhetstiltak i S-92’s cockpit, som for eksempel fullt integrert Traffic Collision Avoidance System (TCAS) II og Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (ADS-B) Out.

ADS-B Out er den neste generasjonen av sikkerhetstiltak innenfor lufttrafikk-overvåkning. Denne funksjonen gir andre luftfartøy og flygelederne satelittbasert  sanntidsinformasjon om luftfartøyets posisjon og kurs, og vil erstatte dagens radarbaserte systemer. Systemet er sertifisert for S-92-helikopteret av Federal Aviation Administration (FAA, amerikanske luftfartsmyndigheter), National Civil Aviation Agency of Brasil, og nå også av European Aviation Safety Agency.

"S-92-helikopteret har opparbeidet seg et ry som et trygt og veldig robust helikopter som kan operere under krevende flyforhold. Disse forbedringene øker helikopterets  prestasjonsevner og operatørenes situasjonsforståelse," sier Audrey Brady, Sikorsky S-92 Program Director. "Vi er stolte av at ADS-B Out vil bli benyttet i Europa fra senere i år."

S-92-helikopteret leder an som det helikopteret innenfor sin kategori som har den høyeste oppfyllelsen av FAA og europeiske luftartsmyndigheters sikkerhetsstandarder, og dessuten oppfyller eller overgår S-92 helikopteret olje- og gassindustriens krav. Disse helikoptrene benyttes til søk- og redningsoppdrag (SAR), transport av statsoverhoder, samt til transport av offshore olje- og gass-personell, rutetrafikk, samt til diverse myndighetsoppdrag. Det amerikanske forsvaret valgte nylig Sikorsky til å bygge en flåte av "Marine One"-helikoptre basert på det FAA-sertifiserte S-92-helikopteret til å transportere den amerikanske presidenten og hans stab fra begynnelsen av 2020-årene.

Sikorsky Aircraft Corp., basert i Stratford, Connecticut, USA, er en verdensleder innenfor design, produksjon og understøttelse av luftfartøy. United Technologies Corp., basert i Hartford, Connecticut, USA, leverer et bredt spekter av høyteknologiske produkter og støttetjenester til luftfarts- og bygningsbransjene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.