Gruppens analyser tyder på at flyet gikk i sjøen tusen kilometer lengre sørvest i Indiahavet.

Søket etter Boeing 777–200 maskinen som forsvant etter avgang fra Kuala Lumpur natt til 8. mars i år er nå i gang igjen etter at det forrige søkeområdet ble oppgitt.
To skip er i ferd med å kartlegge havbunnen omtrent 1800 kilometer sørvest for den australske kysten.
I august begynner undervannsroboter å finkjemme området som nå blir kartlagt.
Arbeidet vil ta minst et år, og vil sannsynligvis koste flere milliarder kroner.
Utfordringen for søkemannskapet er at de ikke kan være sikre på at de leter i riktig område.

Mener de har svaret

– Har vi rett, så søker de omtrent tusen kilometer fra det stedet der vi tror flyet traff havoverflaten, sier astrofysiker Duncan Steel til NRK.
Han organiserer en gruppe som i løpet av de siste månedene har gjennomført en uavhengig analyse av sporene flyet etterlot seg. Nå anbefaler de myndighetene om å bytte leteområde.
Dr. Duncan Steel - Astrofysiker Duncan Steel mener det er viktig å finne flyet for å kunne unngå nye flystyrt.Privat
Astrofysiker Duncan Steel mener det er viktig å finne flyet for å kunne unngå nye flystyrt.
Foto: Privat
– Vi tror at vi har gjennomført en bedre analyse enn myndighetene, sier Steel. – Vår analyse stemmer med all data. Det er en ren matematisk analyse som virker mer fornuftig.

Meninger i motvind

Det tusenvis av meninger der ute om hva som har skjedd med MH370 og hvor flyet er nå. De siste månedene har vært en fest for raringer og konspirasjonsteoretikere. Gruppen som nå kommer med den uavhengige rapporten virker som de har CV-ene i orden.
Duncan Steel er en meget anerkjent astrofysiker med dyp kjennskap til satellittbaner. Han arbeider blant annet for NASA.
Med på laget har han matematikere, radiokommunikasjonseksperter og andre yrkesgrupper.
I de siste månedene har familiene til de etterlatte anbefalt dem å fortsette sitt arbeid.

Først en ren øvelse

– I og med at jeg har god kjennskap til satellitten flyet kommuniserte med, så begynte det som en intellektuell øvelse for meg, forteller Steel.
– Jeg ville se om jeg kunne reprodusere flyets bevegelser ut fra det jeg viste om satellitten. Den beveger seg på en meget spesiell måte. Gjennom min blogg kom jeg i kontakt med andre som hadde spesialkompetanse innen blant annet radiokommunikasjon. Etter hvert fikk vi tilbakemelding om at dette faktisk kunne være nyttig.
Søk etter MH370 - Australske myndigheter har flere ganger brukt miniubåt i søket uten resultat. - Foto: HANDOUT / Reuters
Australske myndigheter har flere ganger brukt miniubåt i søket uten resultat.
Foto: HANDOUT / Reuters

Fant feil

Fra tidlig i prosessen har Dr. Steel og andre medlemmer i gruppen påpekt feil.
– Det første jeg la merke til, var det absurde med at den militære radaren skulle kunne gi sikker informasjon om at flyet foretok store høydeendringer, forteller Steel.
– Grunnleggende fysikk gjør det umulig for en radar å si noe sikkert om det på den avstanden vi nå snakker om.
Først i forrige uke innrømmet letemannskapene at de nå ikke lenger tror at flyet endret høyde etter at kursen ble endret.

Ping til besvær

– Da jeg hørte at skipet Ocean Shield hadde hørt lyder fra det de mente var flyets sorte bokser, trodde jeg det var en spøk, sier Steel.
– Virkelig? I alt det mulige havet som de kunne dytte mikrofonene sine ned i, så traff de den riktige kvadratkilometeren og det innen den første timen av søket?
Steel har også fått rett i dette. Australske myndigheter tror ikke de fanget opp signaler fra de sorte boksene. Lydene ble sannsynligvis produsert av skipet selv, andre skip, annet utstyr i havet eller mikrofonen.

Systemfeil

En annen feil gruppen påpekte, kan ha ført til at letemannskapene ble sendt på villspor tidligere i prosessen.
– Ved å reversere de offisielle beregningene av satellittsignalene fra flyet, fant vi ut at de hadde feil utgangspunkt. I ligningene var bakkestasjonen plassert feil på jordens overflate, forteller Steel.
Noen hadde tastet inn et komma på feil sted, slik at 31,2 ble til 3,12.
En feilplassert bakkestasjon har påvirkning på tiden det tar for et signal å nå fram og tilbake til flyet. Det er denne tidsforskjellen som er avgjørende for å beregne flyets posisjon.
Feilen er nå rettet opp, og er ikke grunnen til at den uavhengige gruppen har et annet resultat enn myndighetenes eksperter.

Annen fart og rute

Gruppens bidrag er på to områder. De mener deres analyse gir et bedre bilde av ruten flyet fulgte fra den siste sikre observasjonen, og de mener deres beregninger gir en høyere hastighet på flyet.
– Jeg forstår ikke hvorfor myndighetenes eksperter kommer til at flyet fløy så sakte. Ifølge dem fløy det nesten 200 kilometer i timen saktere enn normal marsjhastighet for et slikt rutefly, sier Steel.
– Ut fra det vi ser, er det ingenting i dataene som skulle gi en så lav hastighet.

Kan ta mange år

Steel innrømmer at de kan ha tatt feil, men sier at dersom han var en mann som spilte hasard, så ville han ikke ha satt noen penger på at letemannskapene finner flyet med det første.
Området den uavhengige gruppen peker ut, ligger innenfor den sonen der myndighetene mener flyet kan ha styrtet, men godt utenfor området de mener er sannsynlig.
Det mulige området er på 200.000 kvadratkilometer. Det sannsynlige, og med det der søket nå er i gang, er på 60.000 kvadratkilometer.
Først når det sannsynlige er gjennomsøkt om ett år, vil det mulige bli undersøkt.
Det vil si, dersom Duncan Steel og hans folk ikke tar feil.