torsdag 26. juni 2014

SAS - Kunder frastjeles bonuspoeng

SAS sliter med kontohackere som tilrøver seg kundenes bonuspoeng. Foto: NTB Scanpix

SAS-kunder frastjeles bonuspoeng

Minst 24 SAS-kunder har blitt offer for hackere som tømmer bonuspoengene fra kontoen. IT-ekspert oppfordrer til å sjekke saldoen.

Flere SAS-kunder har den siste tiden opplevd at bonuspoeng for flere tusen kroner tømmes fra kontoene på flyselskapets nettsider, skriver Dagens Næringsliv.
SAS har ikke såkalt helkrypterte nettsider, og er sårbar for angrep fra kontohackere.
Ukjente gjerningspersoner hadde tatt ut bonuspoeng og kjøpt gavekort på nettbutikken Amazon for summen. Gavekortene kan igjen fritt selges videre på nettet.

Mistet mer enn 10.000 kroner

Minst 24 kunder har mistet store verdier fra sine kontoer. Ina Sandven mistet bonuspoeng for over 10.000 kroner tidligere i år.
– Jeg er irritert over måten SAS har håndtert det på. Det er ingen som tar tak i det eller vedkjenner seg noe som helst, og de har ikke vært hyggelige, bare henvist videre, sier Sandven til Dagens Næringsliv.
IT-ekspert Per Thorsheim mener sikkerheten hos SAS er en pinlig affære.
– Det er svært enkelt å få tak i innloggingsdetaljer. Dermed kan de endre flybookinger, kansellere bestillinger og kjøpe gavekort – blant annet, sier Thorsheim.
Han oppfordrer kunder til å sjekke saldoen og melde fra til SAS ved mistenkelige transaksjoner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.