Det er ikke alltid man kan stole på enkelte lands sikkerhetsvurderinger, fordi det koster penger å bruke luftrom, påpeker luftfartsekspert Einar Sørensen.
– Det er millioninntekter i hard valuta, som i et lutfattig land som Ukraina dessverre er blitt, har en stor, stor betydning for staten, sier Sørensen, som har jobbet med norsk og europeisk luftfart i flere år (se fakta).
Einar Sørensen - Einar Sørensen har jobbet med norsk og europeisk luftfart i flere år. - Foto: Marit Gjellan / NRK
Einar Sørensen har jobbet med norsk og europeisk luftfart i flere år.
Foto: Marit Gjellan / NRK
Eurocontrol mener det er hver enkelt stats ansvar å vurdere hvor trygt luftrommet er.
Foto: Marit Gjellan / NRK

Sørensen mener Norge har muligheten til å endre sikkerhetskulturen i luftfarten.
– Norge kan ikke gjøre noe alene, men vi kan puffe på for at sivil luftfart får sikre korridorer mellom Europa og Asia, for å unngå slike tilfeller som vi har sett øst i Ukraina, sier han. 

– Alarmklokkene burde ringt

I forkant av flykatastrofen med Malaysia Airlines MH17 hadde prorussiske separatister skutt ned flere ukrainske militærfly øst i Ukraina.
– De første nedskytingene av ukrainske fly burde fått noen alarmklokker til å klinge her og der, uttaler Sørensen.
Ukraina var klar over faren, men vurderte flyvninger over 9.700 meter over havet som trygt. Passasjerflyet styrtet på 10.000 meter.
Luftfartsorganisasjonen Eurocontrol, hvor Norge er medlem, godkjenner flyruter i Europa.
Sørensen mener organisasjonen kunne ha stoppet passasjerflyet.
NRK har kontaktet kontrollorganet. I en epost skriver de:
«Det er hver enkelt stats ansvar å vurdere hvor trygt luftrommet er. Vi godkjenner flyrutene ut fra det vi får rapportert» 

FN-organ frasier seg ansvaret

Det er de enkelte landene som er ansvarlige for restriksjoner, svarte FNs internasjonale organ for sivil luftfart (ICAO) da de ble spurt om hvorfor det ikke forelå flyforbud over konfliktområdet øst i Ukraina.
– ICAO erklærer ikke luftrom trygge eller utrygge eller påtar seg eventuelle andre direkte operative oppgaver i forbindelse med sivile flyginger, sier talsmann Anthony Philbin til Reuters.
– Det er alltid ansvaret til våre suverene medlemsland å rådgi andre land om potensielle sikkerhetsrisikoer, sier Philbin.
På spørsmål om ICAO vil advare mot farene for rakettangrep, svarer Philbin:
– Det er ikke vår jobb.
Den uavhengige organisasjonen Flight Safety Foundation har nå bedt om at ICAO kaller inn til et internasjonalt toppmøte for å gjennomgå systemene som skal advare flyselskaper om farlige luftrom.
De ber også om at det iverksettes tiltak for å forhindre at sivile fly flyr over farlige områder.
– Dersom statene ikke kan ivareta sitt ansvar for å administrere sitt luftrom, bør ICAO spille en ledende rolle for å varsle eller forby flyselskaper å fly gjennom fiendtlig luftrom, uttaler Jon Beatty, president i Flight Safety Foundation.