torsdag 28. august 2014

Offshore Northern Seas og luftfart


Akkurat som Le Bourget og Farnborough, så veksler Stavanger med Houston om denne årlige utstillingen. Jeg har vært til stede på nær sagt alle som har vært avholdt i Stavanger.  Konferansen vokser stadig med et enormt utstillingsområde. Her er alle land som utvinner olje- og gass, og de som har ambisjoner om dette, og det er ikke få. Norske landsdeler og kystkommuner er også representert, spesielt til stede er de i nord og Bergen. Det er opplagt at områdene i nord sees på som spennende. En hemsko er åpenbart Widerøes monopol. Det ser ut til at oljevirksomheten er hevet over boykotten av Russland. Her var de alle sammen. 75 000 har vært innenfor dørene per nest siste dag av messen.

Som vanlig fant jeg flere utstillere som kan relateres til luftfart. De fleste visste jeg om på forhånd, men det dukket også opp overraskelser. En slik overraskelse var firmaet Techni fra Borre i Vestfold som produserer komponenter til F-35. Ikke store greiene, sa Roy Dahl, salgssjef, men de er en av flere underleverandører til prosjektet. Dahl forklarte at han lett forstår motstanden mot F-35 i USA. Det skyldes at det per i dag er leverandører til 8 flytyper som vil bli erstattet av èn type. Disse leverandørene mister oppdragene sine og klager til senatorer som igjen klager til……. Dahl sa også at gjenkjøp i forbindelse med F-35, er langt fra det en hadde forventet på forhånd.
Jeg var invitert av Thales til å besøke deres stand vedr. treningssenteret som tidligere er annonsert på Sola. Ole Petter Bakken har arbeidet med dett prosjektet i mange år og sier at de nå er nær sagt i havn.  Han mente at AW101 er en viktig del av dette, men han hadde bare en NH90 modell å vise til på standen. Den kunne fly og var bygget i regi av det som må være etterlevningene etter 718 skvadron som driver med såkalte droner.



Lufthansa hadde stand. «Stavanger – Houston – No problem», sto det. Vel, ikke non stop riktignok, en må via Frankfurt. Men da flyr en A380 derfra  til en særdeles konkurransedyktig pris. Eller en kan velge en klasse med bedre seter enn på turistklasse, fremdeles langt under det SAS kan tilby i pris.


UAV`er eller droner som noen kaller det, kan være nyttige offshore og under bygging og inspeksjon av store installasjoner. Forsvaret var åpenbart interessert i slike, og det er mildest talt på tide. Det var to stands som viste UAV`er; aeroview.no og thecyberhawk.com.  Disse er små, lett transportable maskiner, men med nødvendig stabiliseringssystem og display for operatøren.


Helideck monitoring er et særdeles viktig moment for flygere som planlegger en offshore tur. Også denne gang var firmaet Automasjon og Data der med en stand. Deres monitoringsystem har blitt utviklet litt siden sist og tilfredsstiller alle kjente bestemmelser og normer. Flygeren kan gå direkte inn og lese av fartøyet- eller riggens bevegelser og aktuelle vinddata.


Noe nytt for meg var Helimesh, et system som er ment å erstatte nett av hamp e.l. som skaper friksjon på helikopterdekket. Dette er av wire av rustfritt stål med levetid på minst 20 år. Lurer litt på hvordan det sliter på gummien på helikopterets hjul. Det er nemlig slik at en kan ha litt sideveis bevegelse på helikopteret idet en lander på bevegelige installasjoner. Vel, systemet virker lovende. Det er slutt på helikoptre som har såkalte meier (skids)  og ikke hjul. Et dramatisk havari med en Bell 212 hvor en meie kom under nettet ved avgang, husker mange veldig godt.



Overlevelsesdrakter har fått en ny dimensjon etter ulykkene på britisk side. Du vil ikke tro alt det rare passasjerer i helikoptre nå til dags skal ha på seg, og ikke minst må lære seg å bruke. Se på dette:

Er du bare litt redd for å fly, så blir du sikkert skrekkslagen når du får på deg dette.

Firmaet Tranberg lager lys for fartøy og offshore helidekk


Konferansen avsluttes i dag, torsdag. Da skal veteranene i bransjen hedres, og jeg kjenner noen….

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.