fredag 5. september 2014

Victor Norman beklager - Hjelpe meg for en tufs

HYLLEST. Professor Victor Norman (til høyre) hyllet Bjørn Kjos og Norwegian på Norges Handelshøyskole onsdag. Foto: Emil W. Breistein
HYLLEST. Professor Victor Norman (til høyre) hyllet Bjørn Kjos og Norwegian på Norges Handelshøyskole onsdag. Foto: Emil W. Breistein
Luftfart

- Unnskyld, SAS!

Professor Victor Norman angrer at han rakket ned på SAS.

Professor Victor D. Norman legger seg flat etter å ha rakket ned på flyselskapet SAS. Kommentaren om SAS falt under et arrangement med Bjørn Kjos og Norwegian ved Norges Handelshøyskole onsdag. – Jeg flyr SAS nesten hver dag bare for å se hvilket dårlig selskap det er , sa Norman.
– Det var en flåsete og dum bemerkning som jeg angret på i det den kom ut av min munn, og jeg håpet jeg aldri ville bli konfrontert med den, sier Norman til DN.

I et leserinnlegg i DN legger han seg flat.
«Unnskyld, SAS!» er tittelen. Les hele innlegget her: Leserinnlegg: Unnskyld, SAS!
– Hva er dette? En ydmyk Victor Norman?
– Som sagt. Det var en flåsete bemerkning, som jeg må stå for å ha sagt. Men jeg liker ikke å rakke ned på personer som hver dag gjør en kjempejobb for SAS, sier Norman.
– Dette er noe alle de flotte menneskene jeg kjenner i SAS tar seg nær av, og det beklager jeg. Men realitetene i det jeg sa ellers står jeg ved. SAS må få ned kostnadene sine, og selskapet kan ikke gjemme seg bak et bonusprogram, sier Norman.

Fjernet bonus

Victor Norman har spilt en rolle i Norwegians utvikling opp gjennom historien. Som arbeids- og administrasjonsminister i Bondevik 2-regjeringen var han med på å fjerne bonus på innenlandsreiser i Norge, noe som gjorde det mye lettere å gå inn i konkurranse med SAS for Norwegian. I tillegg sørget han for å dele opp de statlige anbudskontraktene på flyreiser slik at Norwegian kunne delta og vinne i konkurransen til tross for et svært begrenset rutenett i starten.
Norman vitnet for Norwegian i den såkalte industrispionasjesaken mot SAS. Han er også gift med direktør Christine B. Meyer i Konkurransetilsynet som leder et tilsyn som flere ganger har fått saker om SAS og Norwegian på sitt bord. Professoren sier at han ikke har fått mange reaksjoner på sine uttalelser.
– Jeg ble bare overrasket da jeg åpnet avisen i morges, sier Norman, som ikke klandrer noen andre enn seg selv for sine uttalelser.
– Jeg mener jo selvfølgelig at dette ikke var noe å referere i pressen, men jeg har aldri hatt tendens til å gi journalister skylden for det jeg sier, fastslår professor og tidligere statsråd Norman.
Leserinnlegg: Unnskyld, SAS!
Les også Normans leserinnlegg fra i sommer om livet med gullkort her: Gøy med gull 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.