tirsdag 25. november 2014

Hybrid - AW609 og V-22

Denne typen har vært innom bloggen mange ganger. Prosjektet til AgustaWestland snegler seg av gårde og sertifisering er nå ventet om et par år. Under Heli-Expo i Anaheim tidlig i vår ble maskinen demonstrert for kunder. Det har vært et visst frafall av disse siden prosjektet har blitt skjøvet fremover i tid så mange ganger. I tillegg så går teknologitoget med intro av nye lovende konsepter, ref Sikorsky X2 og Airbus Helicopters X3.
Da jeg så og prøvesatt mock-upen på Le Bourget i 1998, levnet jeg ikke typen noen sjanse. Det var veldig trangt og i tillegg til 9 pax bare plass til golfkøller for 4 spillere. Selve konseptet er jo interessant. Det var i sin tid mye diskutert om ikke tilt-wing gir bedre ytelse, spesielt i hover, slik Mitsubishi foreslo.
Jeg har tidligere omtalt Randy Padfield her, redaktøren i Aviation Intl. News som akkurat har blitt penjonist. Han fløy Bell XV-15 som IFALPA`s saksbehandler. Prosjektet stoppet opp eller gikk i rykk og napp og vi (IFALPA) skrinla oppfølgingen.

Foto: Per Gram
Selve konseptet er jo interessant og Bell-Boeing samarbeidet om utviklingen av V-22 Osprey som sies å ha blitt et modent og solid produkt.

Foto: Per Gram
Boeing gjorde et forsøk på et internasjonalt gjennombrudd ved å fly to maskiner over Atlanteren i 2006. Det kan neppe sies å ha vært en suksess selv om demonstrasjonen var imponerende. Maskinen selges akkurat nå til Israel, Japan og UAE. Det er et ønske fra US MC og USAF om at motorene må bli oppgradert til å yte 6200 shp. Opprinnelig var det en motortype som sitter i P-3 Orion, Alison T-56 som viser seg for svak selv i oppgradert utgave i regi av RR.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.