lørdag 27. desember 2014

Ekofisk - 1977 til 2005


Ekofisk komplekset anno 1980 - Foto: Per Gram
I dag er det en lang og informativ artikkel om terminalområdet Ekofisk i Stavanger Aftenblad. Jeg sjekket ut på helikopter i regi av HS i -76 og hadde min første tur ut dit tidlig året etter. Jeg var forbløffet over aktiviteteten; i all slags vær, dag og natt. Da jeg fløy Bell 212 og var stasjonert dr ute, gjorde jeg en opptelling. Må ha vært midt på 80-tallet. Jeg fant da at det var såvidt færre flybevegelser enn Fornebu, over 92000 bevegelser. Det var ikke uvanlig å utføre 70 sektorer på morgenshuttle og 70 på kveldsshuttle for èn besetning. Det var fire besetninger som shuttlet samtidig. Helikoptrene var i hovedsak ansvarlig for egen separasjon, også i redusert sikt. Det gjaldt også separasjon fra tilbringermaskiner fra og til land.

Ekofisk komplekset anno 2000 - Foto: Per Gram

Det gikk bra.  Gutta i tårnet forsøkte å koordinere det hele der ute, men måtte samtidig kommunisere med rigger som kom med bestillinger. Dette bedret seg etterhvert, både med hensyn til rutestrukturen og jobben i tårnet som ble bedre koordinert mellom to mann. Det var slitsom og spennende.

Ekofisk anno 2013 - Foto: PPCON

Jeg og mange med meg innså at en ny rutestruktur med kontrollert luftrom fra land måtte etableres. M-ADS ble innført, men jeg visste at dette kom til å bli tilsvarende fax og værfe veldig tidsbegrenset. Det stemte. Hadde vi gått for ADS-B da vi diskuterte M-ADS, så ville situasjonen vært helt annerledes i dag. V kunne vært markedsledende på bruken av ADS-B offshore for mange år siden.

Her fra Ekofisk HFIS:

Her Arild M. Gard - Foto: Per Gram
'
Etter mye strev fikk vi etablert kontrollert luftrom på rutene til Gullfaks/Statfjord i 1993. Det var et slit å få det til. Den største bøygen var Luftfartsverket som rett og slett sa  "Det går`nte det". Det var på Norsk Flygelederforenings årsmøte på Røros, tror det var i 1983. Vel, vi ga ikke opp. Trafikkale problemer med trafikken her ute ble tatt opp med Luftfartsverket allerede i 1978. Daværende lufttrafikksjef Birger Grinde sa at til oss: "Vi arbeider med saken".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.