Dagens Næringsliv skrev i går at piloter og kabinansatte i Widerøe krever å få tilbakebetalt et lønnskutt på fem prosent, fordi ansatte på bakken ikke ble med på sparetiltaket.
– Widerøe-ansatte har ikke forstått hvor alvorlig den økonomiske situasjonen er for norsk luftfart, sier førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøgskolen BI til NRK.
Han kaller det som skjer i Widerøe et mønster som går igjen innenfor luftfarten.
Fagforeningene har kranglet seg imellom i stedet for å forsøke å trekke seg litt tilbake og tenke på hvordan man kan sikre arbeidsplasser på lang sikt.
Andersen retter en advarende pekefinger mot Widerøe-piloter og kabinansatte, som krever å få tilbake penger som de mistet gjennom et lønnskutt på 5 prosent som ble avtalt med ledelsen i selskapet i fjor vår.

– Må tenke større

En forutsetning for lønnskuttet var nemlig at også bakkeansatte i selskapet skulle ned i lønn, men det har ikke skjedd. Widerøe måtte i fjor spare inn 200 millioner kroner, men må fortsatt kutte i utgiftene på grunn av dårligere inntjening.
Andersen mener ansatte i alle norske flyselskap må tenke større enn sin egen lommebok.
– Fagforeningene, og det gjelder i hele luftfartsbransjen, er nødt til å slutte å se på sine egne arbeidsforhold og forsøke å se på hva de kan gjøre for å hjelpe på konkurranseforholdene internasjonalt. Det kan for meg se ut som fagforeningene i Widerøe kanskje ikke har den samme erkjennelsen av realiteten i situasjonen som man har i SAS og Norwegian, sier Andersen.

– Tar situasjonen på alvor

Leder Tom Liverud i Widerøes Flygerforening mener det er helt feil å sammenligne forholdene i SAS og Widerøe.
– Espen Andersen har ikke har fulgt med i timen. Vi er og har alltid vært opptatt til å bidra til en sunn og fornuftig drift.
– Hva må til for at pilotene i Widerøe igjen skal kunne gå med på lønnskutt?
– Det er i beste fall naivt å tro at den økonomiske situasjonen i Widerøe endrer seg vesentlig dersom noen ansatte går ned i lønn. Det vil være langt mer naturlig å fokusere mye sterkere på strukturelle endringer i selskapet, sier Liverud.