onsdag 25. februar 2015

Røyking på fly - Fyll og røyk på do er livsfarlig


Lovverket er slik jeg kjenner det, innrettet slik at en ikke kan velge bot eller fengsel. Dersom det finnes likvide midler, så skal boten betales. Dessuten er 7000,- alt for lite for en slik livsfarlig handling.

Camilla (30) fikk bot for å røyke på fly - vil heller i fengsel enn å betale

Skienskvinnen mener boten på 7000 kroner er for dyr - vil bare betale 1000.
Det er Varden som har intervjuet kvinnen fra Skien, som i sterkt beruset tilstand tok seg en blås på en Norwegian-flyvning fra Tromsø til Oslo i fjor.
Camilla (30) sier hun ikke husker å ha tent opp sigaretten mens hun satt i setet, men sier hun ikke tviler på at kabinpersonalet har rett.
At domstolen har rett i at hun skal betale 7000 kroner for regelbruddet går hun ikke med på.

Fikk redusert den opprinnelige boten

I utgangspunktet ga politiet henne en bot på 15 000 kroner, men da hun nektet å betale måtte hun istedet møte i Nedre Telemark Tingrett tirsdag.
– Jeg betaler ikke 15.000 kroner for én sigarett. Det blir for dumt i min verden, sa hun da hun møtte dommer Knut Kolloen i rettssal 3 i tinghuset, skriver Varden.
Etter å ha forklart dommeren om sin dårlige økonomi ble boten satt ned til 7000 kroner, i det dommeren også bemerker er en svært sjelden dom. Det har nesten ikke skjedd at noen er dømt i en norsk domstol for røyking tidligere.

- Tar gjerne en ferie i fengsel

Men heller ikke denne boten er det er aktuelt å betale, sier kvinnen.
– Jeg kunne strukket meg til 1000 kroner. Ikke mer, forklarer hun.
Dommen fra tingretten sier «7.000 kroner eller subsidiært 24 dager fengsel». Det betyr at 30-åringen må bak murene om boten ikke betales. Men fengsel blir det bare om det er umulig å inndrive pengene.
– Jeg tar gjerne en ferie i fengsel, men å betale 7000 kroner går ikke, sier hun til Varden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.