søndag 22. mars 2015

Avinorsjefen sikrer sin egen pensjonistilværelse som konsulent? Check it out.... Avisa Nordland

I disse tider blir man særdeles mistenksom. Noen klager over LO-sjefens lønn, men alle tier for Statoil sjefens lønn på over 14 mill. Han er statsansatt, akkurat som Erna dersom du skulle tro noe annet. 
Litt mer enn Værøy  og Røst dette her. Hører gjerne mer om dette.


I dag driver Avinor 46 lufthavner i Norge. Avinor mener en slik fjernstyring kan redusere kostnadene for tårntjeneste ved lufthavnene med rundt 40 prosent, skrev an.no da Falk-Petersen orienterte medlemmene i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité under et besøk på Bodø lufthavn.Foto: Tom Melby

DN: Avinor-sjefen vil ha tårnsenter til hjembyen

Avinor vil fjernstyre 36 flytårn i landet fra ett sted. Fagmiljøet i Avinor og sjefen er uenig om hvor det bør havne.
Mads Rene TrellevikE-post
Publisert 21.03.2015 kl. 13:45 Oppdatert 21.03.2015 kl. 14:15
For en stund tilbake skrev an.no at Avinor vil fjernstyre 36 flytårn fra ett sted. I utgangspunktet er det Bodø, Værnes og Gardermoen som kjemper om å få dette kontrollsenteret.
Dagens Næringsliv hevder lørdag å ha kjennskap til at Avinor-sjef Dag Falk-Petersen ønsker å gjøre sin egen hjemby Bodø til Norges flytårnsentral, stikk i strid med rådene fra Avinors fagfolk.

Får anbefalt Værnes

DN kjenner til at fagmiljøet i datterselskapet Avinor Flysikring har anbefalt legge det nye tårnsenteret til Trondheim lufthavn, Værnes.
Flere kilder sier til avisa at Falk-Petersen på et styremøte i februar gikk imot anbefalingen og ytret ønske om en beslutning i favør hjembyen.
- Jeg kan ikke komme inn på interne prosesser i den saken, sier Falk-Petersen til DN på spørsmål om hvilken anbefaling han ga på styremøtet.
Han sier videre at det er styret i datterselskapet, der han selv er styreleder, som har gitt en anbefaling videre til konsernstyret.

Beskyldes for «Urent politisk spill»

Avinor jobber nå for fullt med å utvikle neste generasjons tårntjeneste. Med fjernstyrte tårn kan man drive tårntjenesten ved flere lufthavner fra samme sted.
Det vil si at ett tårnsenter kan styre store deler av norsk lufttrafikk ved hjelp av videoskjermer.
Ordfører Ivar Vigdenes (Sp) i Stjørdal, der Værnes Lufthavn er en viktig arbeidsgiver, sier til DN at han reagerer på at Avinor-sjefen skal ha gått imot anbefalingen fra sin egen fagavdeling.
- Det vi har erfart fra flere kilder gir stor grunn til bekymring. Jeg er redd for at det har pågått et urent politisk spill for å få lokalisert det nye tårnsenteret til Bodø, sier Vigdenes til DN.
I saken viser DN til en rapport utarbeidet av Avinor Flysikring, som de har delvis tilgang på. Der trekkes Værnes og Gardermoen frem som de mest attraktive lokalitetene, mens Bodøs alternativ fremstår som svekket, skriver de.

Krevende sak

Ole M. Rinnan er Avinors styreleder og sier til DN at saken nå er blitt utsatt til neste styremøte som er 27. mars, fordi anbefalingene gikk i flere retninger.
Han vil ikke kommentere deres informasjon om at Avinor-sjefen ga en klar anbefaling i styremøtet, men sier følgende:
- Dette er en krevende sak med mange interesser. Jeg er kjent med lignende prosesser fra tidligere, og det ville vært rart om det ikke var strekk i laget, sier Rinnan og avviser påstanden fra Stjørdal-ordføreren om «urent politisk spill».

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.