torsdag 15. oktober 2015

Forhøyet beredskap kostbar - Dagens Næringsliv

Fjord Lines rute mellom Sandefjord og Strömstad har kostet selskapet 350.000 kroner per dag. Foto: Fartein Rudjord
Foto: Fartein Rudjord

Ubrukte krise-helikoptere

Regjeringen bruker over 30 millioner kroner i året for at forsvarets helikoptre skal stå klart for politiet en time raskere. Så langt har ikke politiet brukt tjenesten en eneste gang.
80-90.000 kroner er dagsprisen for at Forsvarets Bell-helikoptere gikk fra to til én times beredskap på Rygge og Bardufoss. Hensikten er å frakte politiets innsatsstyrke i tidskritiske situasjoner, men så langt har ikke politiet benyttet seg av den forhøyede beredskapen.
– Det er riktig at det ikke har vært benyttet til politioppdrag, opplyser statssekretær Vidar Brein-Karlsen (Frp) i Justis- og beredskapsdepartementet i en epost.
Halveringen av beredskapstid fra to til én time ble estimert til 32,6 millioner kroner da det ble tatt inn på statsbudsjettet inneværende år. Den ene timen gjør at personellet går fra hjemmevakt til tilstedevakt, og dermed øker personalkostnader med 26 millioner kroner. I statsbudsjettet for neste år er den forsterkede beredskapen videreført med en kostnad på rundt 30 millioner.
– Har presset etter 22. juli gjort disponeringen av beredskapsmidler mer ukritisk?
– Nei, det er jeg ikke enig i. Regjeringen har siden høsten 2013 på ulike måter satset tungt på beredskap. Det har også vært et bredt politisk flertall i Norge for å styrke beredskapen. Kortere responstid for helikopter er en del av dette, og vil være nyttig den dagen behovet oppstår, svarer statssekretæren.
Brein-Karlsen tilføyer at helikopteret på Rygge har vært benyttet to ganger til redningsoppdrag.

Kontraterrorberedskap


I evalueringen etter 22. juli ble politiets manglende transportkapasitet for å frakte mannskaper utpekt som ett av mange beredskapshull. Beredskapen til Forsvarets Bell-helikoptere dekkes over forsvarsbudsjettet.
– Opplever forsvarsledelsen at dette er fornuftig bruk av beredskapsmidler når tjenesten står ubrukt?
– Det er viktig å fremheve at dette er en kontraterrorberedskap til støtte for spesialstyrkene og politiet. Som all annen beredskap, innebærer det en kostnad selv om den ikke er i bruk, sier major Vegard Finberg som er Forsvarssjefens pressetalsmann.
PST har siden ifjor sommer operert med et forhøyet trusselbilde der det kan forventes at Norge står over for konkrete terrortrusler eller terrorangrep.
Politiet ønsker at politihelikoptrene i fremtiden skal plasseres i et planlagt beredskapssenter for raskt å kunne frakte spesialister som bombegruppe og beredskapstroppen i uavklarte situasjoner.

Rask beredskap


Politiets egen helikoptertjeneste, som er på vingene i løpet av 15 minutter, er i dag basert på en mindre helikoptertype som hovedsakelig blir brukt til observasjon og spaning.
Politiet ønsker seg noe større maskiner som øker rekkevidden og gjør det mulig å frakte mindre grupper. Nå avventer politiet en investeringsbeslutning for å fornye den aldrende helikopter­parken.
– For å unngå scenario som 22. juli, har vi bedt om tre maskiner for en rask førsteinnsats. Vi ønsker å videreutvikle konseptet vårt med en mer robust helikoptertjeneste og en litt større transportkapasitet, sier Ole Vidar Dahl som er leder for Spesialseksjonen i Oslo politidistrikt.
Politiet mener at en noe større helikoptertype er mer fleksibel fordi det avanserte utstyret enkelt kan klipses ut og gjøre plass til mannskaper ved akutte behov,
– Vi tror dette kan være en smart måte å bruke penger på, påpeker Dahl.
En rapport utarbeidet av konsulentselskapet Metier viser at det koster rundt 7 millioner kroner i året å lease et standardhelikopter uten utstyr, mens et fullt utrustet helikopter ligger på rundt 70 millioner kroner i innkjøp.
Beredskapsdirektøren i Politidirektoratet uttalte for to år siden at det hastet med en avklaring. DN har tidligere omtalt at politihelikopteret ikke er med i statsbudsjettet.
– Vi har til vurdering spørsmål om eventuell endring av politiets helikopterberedskap. Dette inkluderer også mulig avtale med private aktører hva gjelder transport, opplyser statssekretær Brein-Karlsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.