torsdag 19. november 2015

Helikopter - S-92A veldig nær nødlanding i havet for to år siden - Teknisk Ukeblad


Helikopteret på Yme to dager etter nødlandingen, rett før det ble fløyet tilbake til Sola. Foto: Bristow/SHT

SIKORSKY S-92A MGB

Falske alarmer tvang helikopteret til å nødlande på skandaleplattformen

S-92 har kompliserte smøresystemer og nødsjekklister, advarer havarikommisjonen.

Teknisk feil på hovedgirboksen er blant de mest alvorlige alarmene en helikopterpilot kan få.
Det var nettopp slike varsler besetningen på et Sikorsky S-92A fra Bristow Norway fikk under en flygning i Nordsjøen for to år siden.
Statens havarikommisjon for transport (SHT) har nå avdekket at hele sitasjonen skyldtes en liten feil som førte til at en simpel sikring koblet ut og som igjen førte til flere falske varsler.
Havarikommisjonen fremmer en sikkerhetstilråding de de ber den amerikanske helikopterprodusenten om å endre den mangelfulle og kompliserte nødsjekklista for hovedgirboksen slik at den blir enklere og mer brukervennlig.
artikkelen fortsetter under annonsen

Landet på Yme

Det var på ettermiddagen fredag 4. oktober 2013 at helikopteret var på vei til boligplattformen på Valhall med tolv passasjerer om bord.
Landingsforsøket måtte avbrytes på grunn av dårlig sikt. På vei tilbake til Sola lufthavn fikk besetningen en rekke varsler som indikerte at det var feil på smøresystemet til hovedgirboksen.
Samtidig steg oljetemperaturen og oljetrykket sank, noe som tydet på at dette var mer enn en indikasjonsfeil og at noe fysisk hadde skjedd i girboksen.
De fløy lavt for å ha sikt og sakte for å redusere belastningen på girboksen og endte med å nødlande på den avstengte og ubemannede oljeriggen Yme. Med andre ord kunne skandaleplattformen endelig gjøre nytte for seg.
De to flygerne får de beste skussmål i havarirapporten:
– På tross av usikkerheten som oppsto, håndterte besetningen situasjonen på en god måte og foretok operative valg som reduserte risikoen for at en eventuell ulykke kunne oppstå.  
Valhall-feltet Foto: BP

Yme under bygging i Abu Dhabi Foto: Talisman

Varlser ga ikke mening

De første feilmeldingene som kom, var egnet til å forvirre: Varsellampene påsto at begge oljepumpene i hovedgirboksen hadde sviktet, noe som burde tilsi at oljetrykket forsvant helt - noe det ikke gjorde.
Informasjonen flygerne leste ut av instrumentene ga ikke mening, men den var urovekkende.
Ut fra den analoge visningen på den sentrale skjermen kunne de se at oljetrykket hadde sunket fra en normal verdi på cirka 58 psi og ned til 49 psi, samtidig med at oljetemperaturen var stigende.
Dette ble altså vurdert som en bekreftelse på at noe hadde skjedd i hovedgearboksen. Men nødsjekklistene ga ikke svar på hva som hadde skjedd eller hva som burde gjøres.  
Et Sikorsky S-92 fra Bristow står klart til avgang fra riggen Maersk Interceptor. Foto: Eirik Helland Urke

Ifølge havarirapporten har fartøysjefen i ettertid beskrevet dette som svært frustrerende.

«Ditching» var siste utvei

Så lenge ingen røde varsellys kom på og oljetrykket indikerte over minimum på 47 psi, besluttet de å fortsette mot Yme. De valgte følgelig å oppfatte situasjonen som «Land as soon as possible» og ikke «Land immediately».
Vinden var anslått til 40 knop med en bølgehøyde på 7-8 meter, slik at en landing på sjøen ble vurdert som siste utvei.
Passasjerene ble opplyst over PA-anlegget at det ikke var umiddelbar fare for at de gikk i sjøen, men fikk beskjed om å ta på seg hettene og trekke opp glidelåsene på overlevelsesdraktene.
Et par timer senere var alle trygt heist om bord i et Sea King-redningshelikopter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.