lørdag 20. februar 2016

Flyseteavgiften - NTB

Forstsatt krangler både politikere og myndigheter om den vedtatte passasjeravgiften på flyreiser fra norske flyplasser. Foto: Gunnar Blöndal
Forstsatt krangler både politikere og myndigheter om den vedtatte passasjeravgiften på flyreiser fra norske flyplasser. Foto: Gunnar Blöndal
Venstre sier Frp-motstand førte til flypassasjeravgift
Terje Breivik (V) mener Frp tegner et unøyaktig bilde av hvordan den omdiskuterte flypassasjeravgiften ble til. Han mener det er Frps motstand mot andre avgifter som ligger bak.

Breivik sier til Dagbladet at Venstre egentlig ønsket seg avgifter på andre utslippskilder som biltrafikk, men at Frps motstand mot dette gjorde at partene tidlig begynte å diskutere en flypassasjeravgift.
Bakgrunn:  Stortinget vedtok flyseteavgiften
– Sannheten er at modellen kom fra regjeringen fordi Frp ikke ønsket økte avgifter på fossilt drivstoff. Da må vi også forvente at modellen fra regjeringen er gjennomtenkt og kvalitetssikret, sier Breivik.
Les også:  Konkurransetilsynet mener flyseteavgift må utsettes
Venstre har selv foreslått en flypassasjeravgift i sitt alternative statsbudsjett. Breivik mener imidlertid at dette var en annen modell enn den partene ble enige om.
– Venstre hadde en flypassasjeravgift med en noe annen innretning i sitt alternative budsjett, men den ville måtte notifiseres til ESA, og man kunne ikke budsjettere med den fra 2016, sier Siv Jensens statssekretær Jørgen Næsje (Frp).
Les også:  NHO mener flyseteavgiften er i strid med EØS-avtalen
Han sier det er Stortinget, og ikke regjeringen, som må ta ansvar for eventuelle problemer med løsningen partene ble enig om i forhandlingene.
– Regjeringen tar ansvar for å gjennomføre flypassasjeravgiften Stortinget har vedtatt, men Stortinget må selv ta ansvar for sine vedtak, sier han.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.