Flyet er en Dash 8 103-serien, leaset inn fra et selskap i Calgary i Canada. Hvis Giævers drøm går i oppfyllelse kan det komme flere over Nord-Atlanteren med FlyVikings logo på flykroppen.
Med seg har han erfarne, tidligere flyvere i blant annet SAS, Norwegian og Widerøe, som alle er ansatt i viktige posisjoner i Tromsø-selskapet.

Skal konkurrere på frie ruter

FlyViking
Det første flyet er nå så godt som klart til å settes inn i trafikk i Norge.
Foto: Privat
Og hvilken by får æren av å ta imot dere på jomfruturen?

– I og med at vi holder til i Tromsø er det ikke unaturlig at den første turen går nordøstover, til Finnmark, svarer lyngsværingen.
Giæver vil ikke være for skråsikker, men NRK vet at Tromsø-Hammerfest kan bli den første flyruta for det nye selskapet.
– Vi skal konkurrere på alle frie ruter i Norge. Dersom flypassasjerene vil bruke oss og driften blir lønnsom, anskaffer vi flere fly, sier han.
FlyViking har skaffet seg Air Operator Certificat (AOC), som gjør at de kan fly inntil 19 passasjerer. Neste mål er å oppgradere AOC til 39 passasjerer.

Skal på børs

Ola Giæver
– Vi skal danse med dem som vil. Vi skal konkurrere på pris og ha det beste teknologiske utstyret, også for passasjerene, som får ladet sine PC-er under flyturen, sier Ole Giæver jr.
Foto: Øystein Antonsen / nrk
Gjennom selskapene Giæver Invest og Giæver Holding har Ole Giæver aksjemajoriteten i flyselskapet med 76 prosent. Fiskebåtreder Ola Olsen i Havøysund eier 20 prosent, mens resten fordeler seg på fem andre aksjonærer.

– Går alt som vi tror blir det en ny emisjon litt senere, sier Giæver, og antyder 200 millioner kroner.
– Vi skal på børs, men skal først bevise at vi er et solid selskap med et solid konsept, fortsetter han.
– Hvor henter du pengene fra?
– Det er penger jeg har. Jeg solgte rådhuset på Lyngseidet til kommunen, også har jeg kjøpt og eier flere eiendommer i Tromsø og hjemme i Lyngen.
Den 62 år gamle millionæren og investoren har 35 år bak seg som flyver i Widerøe, de 30 siste årene som kaptein.
Han er grunnlegger og styreformann i begge selskaper. Viking Air Norway, som er morselskapet til FlyViking, ble opprettet 9. april 2015, samtidig som han hadde sin siste arbeidsdag i Widerøe. Det skjedde etter en konflikt med flyselskapet, der han ble nektet å fly, men fikk lønna si utbetalt.
Giæver er sikker på at FlyViking har ansatte med riktig kompetanse til å nå målene selskapet har satt seg.
– Vi er like godt kvalifisert som våre kommende konkurrenter, sier han.