onsdag 21. september 2016

Solakonferansen - Bolk 1 Introduksjon







Utsjekk Sola 1977 - Foto: Per Gram
 
Settingen for konferansen var uvanlig. Temaet var kjent for lang tid tilbake, men Turøyaulykken dannet unektelig et bakteppe for det hele. Likeledes de nye reglene for Helicopter Offshore Flight Operations, HOFO, som Norge er i ferd med å implementere; eller?

Helikoptre, også de helt nye, er utsatt for ulykker, de fleste i utviklingsfasen. Det gjelder begge tiltrotormaskinene, V-22 og AB609, samt AW101, og nå Bell 525. S-92A har hatt ett havari og Pumaserien har hatt mange havarier, senest den 29. april på Turøya. Dersom jeg går lengre tilbake i tid, til S-61N og Boeing234, var det havarier med tap av liv. Oftest er det teknisk svikt som er årsaken. Dette faktum skiller helikoptre dramatisk fra fly. Når vi nå, etter møysommelig og målrettet arbeid, har nådd et sikkerhetsnivå som er det beste i verden for denne utfordrende form for flyging, utsettes for  regelverksendringer som kan forstyrre dette, er det grunn til å reagere, og det kraftig,

Den 3. mai sa samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen til NRK TV at  ”De nye reglene, objektivt sett, er bedre enn de vi har i Norge”.  Vel, jeg har satt meg inn i reglene og tenkte å dele dette med deg i all hemmelighet: I 1984 kom CAP 491, HARP rapporten ut i UK. Den var et resultat av mange hendelser i britisk sektor. HARP  står for Helicopter Airworthiness Requirements Panel. Jeg var saksbehandler for denne i Norsk Flygerforbund på vegne av IFALPA. Vi konkluderte med at rapporten var retroaktiv og ikke proaktiv. Nøyaktig det samme mener jeg kan sies om HOFO, også den med britisk opphav. Jeg tror ikke Solvik-Olsen vet hva han snakker om. Hvem i all verden var det som sa til ham at det var riktig å si? On the bright side: UK vil nå etter Brexit bli parkert i EU sammenheng og kan ikke lage mer uro.

En gjenganger på konferansen, målbåret av flere, var uttrykket ”Den norske modellen”. Denne er målet å strekke seg etter for alle nasjoner som opererer offshore. Er Solvik-Olsen mannen som skal forkludre modellen?

I neste bolk som kommer i morgen, vil jeg ta for meg de enkelte foredrag og presentasjoner. Her var Sikorsky, Airbus Helicopters, Leonardo (Agusta Westland) og Bell med presentasjoner, Leonardo sågar med en AW189 fløyet opp fra Italia. Det var ikke færre enn 170 påmeldte deltakere, visstnok ny rekord. Undertegnede var ”back bencher” sammen med pressen.

Fts.

---ooo00O00ooo---

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.