fredag 23. september 2016

Solakonferansen - Bolk 3 - Dag tre


Dag  tre – Myndighetenes dag.


En kan vel ikke si at Gretchen Haskins, CEO i HeliOffshore, representerer noen myndighet. Snarere en videreutvikling av det gamle EHOC, for de som kjenner historien. Jeg har helt siden etableringen av HeliOffshore for noen år siden ment at organet ikke passer for oss i Norge. Vi har avanserte og etablerte ordninger som mange kan lære av. HeliOffshore skilter for eksempel med Flight Crew Operations Manual som et viktig hjelpemiddel for flygerne. Vel, vi har og har hatt et levende system som kalles Flight Operations Manual i 40 år i HS. Det oppdateres og endres når offisielle dokumenter endres. Det jeg merket meg i Hoskins foredrag var hennes referanse til noe hun kalte Performance Based Regulation. Dette begrepet ble presentert for omtrent fire år siden og går ut på følgende: Performance based regulation means developing a comprehensive risk picture with the organisations we regulate and building our knowledge and data to make sure we target our regulation in the areas where it will make the biggest difference.  Det var litt vanskelig å få grep om hva dette i praksis betyr, bortsett fra at det høres positivt ut. Likner på en måte på Performance Based Navigation. Uansett, HeliOffshore passer godt for nystartede selskaper.

 

President and CEO i Bristow Group Inc, Jonathan E. Baliff, snakket om firmaets syn på dagsaktuelle temaer, spesielt refleksjoner knyttet til økt fokus på kutt i kostnader, samt behovet for videre investering i sikkerhet. Han sa tydelig: Finance impacts on safety. Også han var inne på Performance Based Regulations. Han snakket varmt om The Norwegian Model. Han sa også at 200 000 av de 1 mill. timer S-92A flåten har akkumulert, har skjedd over norsk sokkel.

Roy Ratdal, Director of Maintenance Project, Aircontact Services AS,  holdt et innlegg vedr. påbygging/trening for teknikere.

Karlsen
 

Statssekretær Tom Cato Karlsen fra Samferdselsepartementet sa en del ting jeg stusser over. Han sa bl.a. at HOFO ikke er til hinder for å opprettholde de strenge krav som en i dag har. Han sa at vi kunne velge den (HOFO) eller forkaste den. Det er vanskelig å forstå. Karlsen snakket mest om LT`s oppgaver og deres investering i digitalisering. Han nevnte ikke at sjefen hans, Solvik-Olsen, får på pukkelen etter at han har underrapportert LT`s behov for midler. Han sa at HOFO nylig er vedtatt i EASA og mente at kontinentalsokkelflyging var godt ivaretatt.  Han nevnte også Norsk Olje- og Gass og Standard 066 samt det utredningsarbeidet som nå foregår. Det stusser jeg også over fordi et utenforstående firma som Safetech, neppe har nødvendig kompetanse til å beregne exposure time eller forskjellen på Performance CAT 2 og 2B. Jeg finner ikke firmaer med det navnet som har relevans for en komplisert teknisk vurdering. Karlsen forsvant for øvrig ganske kvikt.

Stein Erik Nodeland, Luftfartsdirektøren, foredro.

 

Han hadde nær samme oppfatning om HOFO som Solvik-Olsen: Det nye regelverket er – isolert sett- bedre enn det gamle. Dersom ordet isolert byttes ut med Solvik-Olsens objektivt, er oppfatningen identisk. Safetech vil nok konkludere med det samme.  Men vil vi kunne velge? Det svarte ikke Nodeland på i sitt foredrag. Nodeland viste også til det arbeid som akkurat nå pågår innen Sintef med HSS 3B.  Den er straks ferdig. Også Nodeland fremhevet Den norske modellen, og sa at den burde være basis. Med den som utgangspunkt burde vi kunne balansere effektivitet og sikkerhet på en tilfredsstillende måte.

Før jeg fortsetter tar jeg her et lite avbrudd med historien om kontrollertluftrom offshore. I 1978 tok Norsk Flygerforbund dette opp bredt, spesielt med Luftfartsverkets Luftfartstilsyn. Der fikk vi beskjed om at de forsto problemet, og ville se på løsninger. 1978! I 1983 var jeg på Bromma med en Citation  II. Der traff jeg Håkan Lans som skrudde på en Piper Cheyenne tror jeg det var. Han monterte noe som het STDMA. Lans var for øvrig oppfinner av PC musa. STDMA viste seg raskt å være særdeles interessant og SAS testet det sammen med svenske Luftfartsverket. Systemet ville være veien mot kontrollert luftrom uten radar. Dette var i praksis ADS-B. Da HS sammen med LV og Kongsberg snakket sammen om navigasjon og rapportering, gikk en for en modifisert utgave av systemet kalt M-ADS. Norsk Flygerforbund og Norsk Flygelederforening mente at dette systemet ikke kunne brukes som standard for kontrollert luftrom selv om det passet i kurven til ICAO kalt FANS. ADS-B var veien å gå mente vi. Vi tapte. Nå omfavnes ADS-B. Jeg minner også om at NF presset på for å få radar offshore, og i 1995 ble MSSR etablert på Gullfaks C og kontrollert luftrom opprettet vest av Flesland.

Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor AS foredro

 

Dag har lave skuldre og er ganske frittalende. Han snakket varmt om kontrollert luftrom. Takk for det. ADS-B/kontrollert luftrom ble først etablert i Ekofiskområdet, så i Balder området. Senere i år kommer det vest av Flesland. Lenger nordover er det også planlagt, sågar i Barentshavet derfor trafikkmengden tilsier det. Han fikk spørsmål om fjernstyrte tårn og sa at det går så det griner, men ikke helt uten problemer.

Han avsluttet med en plansje som hadde et bakgrunnsbilde av en Øst-Europeisk Mi-8 uten hovedrotor. Særdeles billig i drift......

 

NHO var som vanlig representert med adm.dir. Torbjørn Lothe.

 

Om HOFO sa han at Norge antakelig ikke kunne si nei takk. Han sa også at bransjestandarder og myndighetskrav vil nærme seg hverandre, men at myndighetene aktivt måtte følge dette opp.  LT må derfor ha nok kompetanse og kapasitet i denne sektoren fordi tilsynsarbeidet må forsterkes. Vel, jeg har hørt Lothe mange ganger, men aldri så klart på sikkerhetens side som nå. Bra.

Dermed var det klart for paneldebatt med deltakerne du ser under. Han du ikke ser navnet på er NHFs Tommy Olsen.



 

Det kom i grunnen ikke så mye ut av dette.

Neste konferanse blir den 18. til den 20. september 2017.

 

Vel blåst!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.